۱۰ پیشنهاد برای توسعه تعاملات خراسان جنوبی و قرقیزستان ارائه شد

قناعت گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر و مهم در منطقه و جهان در بسیار از تحولات و مسائل بین الملل از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیرگزار است.

وی با بیان اینکه درخواست ما ایجاد بستر مناسب برای انعقاد قرارداد میان تجار و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی برای انتقال کالاهای صادراتی به قرقیزستان از مسیر ترانزیتی بازارچه ماهیرود با ۵۰۰ کیلومتر کاهش فاصله ترانزیتی است، بیان کرد: همچنین آمادگی صادرات صنایع دستی متنوع استان را به کشور قرقیزستان داریم.

استاندار خراسان جنوبی همچنین از اعلام آمادگی خراسان جنوبی برای راه‌اندازی نمایشگاه محصولات اقتصادی استان در کشور قرقیزستان خبر داد و گفت: با برگزاری این نمایشگاه ظرفیت‌های تولیدی به نمایش گذاشته می‌شود و با راه‌اندزی آن ارتباطات و تعاملات بین خراسان جنوبی و قرقیزستان بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به بازدیدهایی که از واحدهای صنعتی و تولیدی استان داشت، از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب خراسان جنوبی گفت و افزود: نشست خیلی خوبی با نمایندگان بخش خصوصی و دولتی استان در راستای معرفی ظرفیت‌های قرقیزستان و خراسان جنوبی داشتیم.

وی بیان کرد: همچنین فراهم کردن شرایط برای حضور نمایندگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استان در کشور قرقیزستان را داریم.

سفیر قرقیزستان به ملاقات خود با استاندار خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این نشست پیشنهادات خوبی برای ایجاد تعاملات ارائه شد که جالب بود و با تحقق این پیشنهادت می‌توانیم همکاری خیلی خوبی را  در زمینه‌های کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و ترانزیت پایه‌گذاری کنیم.



منبع

تحویل بسته‌ جامع از ظرفیت‌های خراسان جنوبی به سفیر قرقیزستان

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد تعامل با کشور قرقیزستان دارد افزود: اشترکات فرهنگی و دینی زیادی بین کشور ایران و قرقیزستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی، جواد قناعت روز شنبه در بخش جمع‌بندی نشست با “تورداکن سی دیکف” سفیر قرقیزستان در ایران به ارائه پیشنهادات برای همکاری بین خراسان جنوبی و کشور قرقیزستان پرداخت و اظهار داشت: یکی از پیشنهادات ما راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قرقیزستان است و ما در خراسان جنوبی این آمادگی را برای فروش محصولات تولیدی استان در راستای بالابردن مبادلات تجاری بین ۲ کشور را داریم.

معدن و کشاورزی زمینه همکاری مشترک 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف در خراسان جنوبی و قرقیزستان بستر را آماده می‌کند که سطح مبادلات تجاری را گسترش دهیم.

قناعت در بخش دیگری به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه تجارت خارجی پرداخت و گفت: خراسان جنوبی در محور ترانزیتی شرق ایران قرار دارد و استان این ظرفیت را دارد که با صادرات کالا از مرز ماهیرود به کشور تاجیکستان و قرقیزستان مسیر ترانزیت کالا نسبت مسیر ترانزیتی از دریای عمان، ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر شود.

وی اظهار داشت: فراهم کردن شرایط واردات کالاهایی از جمله حبوبات و گوشت قرمز به خراسان جنوبی و در مقابل صادرات زرشک، زعفران، عناب و خشکبار از خراسان جنوبی از دیگر درخواست‌های ما است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی فعال و عزتمندانه و تعامل مناسب با کشورهای مختلف بیانگر نقش ممتاز و موفقیت ویژه ایران در عرصه جهانی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی آماده همکاری و گسترش روابط مناسب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای مختلفی است که با اصول و ارزش انسانی پایبند باشند.

وی با اشاره به روز پرکار سفیر قرقیزستان در خراسان جنوبی و شهر بیرجند گفت: ابتدا منطقه ویژه اقتصادی و واحدهای تولیدی و صنعتی استان مورد بازدید سفیر قرار گرفت و پس از آن هم در نشستی با فعالان اقتصادی، ظرفیت‌های استان معرفی شد که نشستی پربار و خوب بود.

وی در بخش دیگری به معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی در زمینه‌های مختلف پرداخت و گفت: خراسان جنوبی دارای ۹ شهرک و ۱۴ ناحیه صنعتی است و مهمترین واحدهای صنعتی این استان هم در زمینه بسته‌بندی خشکبار، سیمان، انواع تایر، کنسانتره زغال سنگ، شمش منیزیم، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی است.

قناعت گفت: آمادگی همکاری با استان اوش قرقیزستان به ویژه در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات این بخش و گیاهان دارویی را داریم.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که اولویت اصلی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان و با کشورهای پیرامونی است، گفت: استان خراسان جنوبی با تمام توان آماده همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه قرقیزستان است.

وی با بیان اینکه محصولات این استان به کشورهای چین، عراق، ارمنستان، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، افزود: خراسان جنوبی در زمینه دام و طیور ظرفیت تولیدی بالایی دارد به گونه‌ای که روزانه در این استان ۱۸۰ تن مرغ تولید و زنجیره کامل تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی وجود دارد.

قناعت اظهار داشت: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی کشور ایران و قرقیزستان و ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و همچنین در کشور قرقیزستان زمینه‌های مناسب و مختلف برای گسترش مناسبات وجود دارد و امیدوارم که در سفر حضرتعالی به خراسان جنوبی مقدمات برای این مسائل مهم فراهم شود.

قناعت اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کمیته مشترک بین خراسان جنوبی و قرقیزستان بستر برای اجرای این پیشنهادات و تعاملات در آینده فراهم شود همچنین با تصویر زیبایی که از خراسان جنوبی در ذهن شما ایجاد شده در آینده نزدیک شاهد امضای تفاهم‌نامه و تعاملات بین بخش‌های خصوصی ۲ طرف باشیم.

قناعت خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی ۸۸۰ اثر ثبت جهانی وجود دارد همچنین این استان دارای چهار اثر ثبت جهانی است و پرونده کاروانسراهای استان هم روی میز یونسکو برای بررسی وجود دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اولین سفر کاری سفیر قرقیزستان به خراسان جنوبی، گفت: سی امین سالگرد استقلال جمهوری قرقیزستان و سی امین سال تعاملات و ارتباط بین ۲ کشور جمهوری ایران و قرقیزستان را تبریک عرض می‌کنم.

قناعت به همراه سفیر قرقیزستان در جمع خبرنگاران اظهار امیدواری کرد: با تحویل این بسته و معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی، مجوزات لازم اخذ تا مقدمات کار بین تجار و سرمایه‌گذاران دو طرف فراهم شود و در آینده اقدامات خوبی رقم بخورد.

قناعت عنوان کرد: خراسان جنوبی آمادگی تشکیل کمیته مشترک در اتاق بازرگانی قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران همچنین تشکیل کمیته مشترک برای اجرای اقدامات فنی در زمینه زمین شناسی و اکتشافات معدنی را دارد.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران ترانزیت ریلی است و مسیر ریلی چابهار به سرخس در حال ساخت است که بخش مهمی از این طرح در خراسان جنوبی جنوبی قرار دارد.

وی با ذکر این نکته که خراسان جنوبی در تاریکترین و گرم‌ترین نقطه کره زمین قرار دارد گفت: قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، پارچه سنتی و سنگ‌های تزئینی از جمله تولیدات صنایع دستی این استان است و هفته جاری نمایشگاه صنایع دستی کشور به میزبانی خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

آمادگی همکاری با استان اوش قرقیزستان

تورداکن سی دیکف ضمن تشکر از میزبانی و مهمان‌نوازی گرم استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امروز در بیرجند و خراسان جنوبی روز پرثمری را گذارندم.

قناعت افزود: در نشستی با سفیر قرقیزستان در محل استانداری، ظرفیت‌های استان در زمینه صنایع، معادن، کشاورزی، مبادلات تجاری، دام و طیور و گردشگری به‌طور جامع و کامل معرفی شد و امیدواریم با معرفی ظرفیت‌ها تعاملات خوبی بین خراسان جنوبی و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف رقم بخورد.

اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای پیرامونی است

استاندار خراسان جنوبی در پایان این نشست گفت: بسته و جزوه‌ای جامع و مکتوب از ظرفیت‌های استان در اختیار سفیر قرقیزستان قرار گرفت و وی اعلام آمادگی کرد که این ظرفیت‌ها را به کشورشان انعکاس می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی از اعلام آمادگی خراسان جنوبی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‎ها و مراکز علمی استان با توجه به قدمت بالای مراکز علمی و امکانات مناسب خبر داد و گفت: همچنین در استان آمادگی برای ارائه خدمات درمانی به متقاضیان کشور قرقیزستان را داریم چرا که این استان با توجه به مراکز درمانی ظرفیت بالایی در زمینه توریسم درمانی دارد.

سفیر قرقیزستان در ایران هم به خبرنگاران گفت: امیدوارم با افزایش تعاملات، شرکای تجاری خوبی را از دو کشور پیدا کنیم و قطعا تلاش خواهیم کرد ارتباطات خوبی را بین خراسان جنوبی و قرقیزستان پایه‌گذاری کنیم.

قناعت با اشاره به وجود هفت میلیارد تن ذخیره معدنی در خراسان جنوبی و ۵۵ نوع ماده معدنی، گفت: خراسان جنوبی رتبه اول کشور در ذخایر زغال سنگ و رتبه ششم کشور را در تعداد معادن داراست، اورانیوم، طلا و فلزات کمیاب از ظرفیت‌های مشترک خراسان جنوبی و کشور قرقیزستان بوده و ۷۰ درصد جدول مندلیف ایران در خراسان جنوبی است.

استاندار به ظرفیت‌های خراسان جنوبی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این استان با تولید ۸۲ هزار تن رتبه نخست کشور در تولید زرشک، با تولید هفت هزار و ۳۸۰ تن رتبه نخست تولید عناب و با تولید ۳۰ تن زعفران رتبه دوم کشور در تولید زعفران را داراست و همچنین در زمینه پنبه و پسته هم دارای ظرفیت‌های تولید بالایی است.