کشورهای متجاوز به یمن خود را در معرض خطر قرار می دهند

کشورهای متجاوز به یمن خود را در معرض خطر قرار می دهند

امیر سعید ایروانی گفت: هر کشوری که در تجاوزات اخیر در دریای سرخ به یمن یا حملات نظامی متعاقب آن شرکت کند، خود را در معرض خطر و به عنوان یک هدف عملیاتی مشروع برای انصارالله قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، امیر سعید ایرانی در گفتگو با مجله نیوزویک به سوالاتی در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی پاسخ داد.

سوال: نگاه هیئت ایرانی در سازمان ملل به تحولات اخیر یمن چگونه است؟

پاسخ: آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند نقض حاکمیت ملی، تهاجم به منطقه، نقض قوانین بین المللی، نقض منشور سازمان ملل و اعلام جنگ علیه یمن بود. ما معتقدیم که این عملیات نشانه روشنی از موفقیت طرح رژیم اسرائیل برای شرکت آمریکا در جنگ و گسترش مناطق درگیری است. رژیم اسراییل توانست از طریق مکانیسم های فشاری که در آمریکا اعمال می کند، دولت آمریکا را مجبور به مداخله مستقیم در جنگ کند. این رژیم که تقریباً به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ غزه دست نیافته است، برای رسیدن به خروج آبرومندانه نیاز به ایجاد بحرانی گسترده تر از جنگ غزه دارد. درخواست رژیم اسراییل از ایالات متحده تنها به حمایت تسلیحاتی، اطلاعاتی، مالی و سیاسی محدود نمی شود. بلکه مشارکت مستقیم در جنگ با تقسیم کار مشخص است که جنگ غزه و لبنان و سوریه با این رژیم است و جنگ عراق و یمن با آمریکاست. شواهد حاکی از آن است که رژیم اسراییل توانسته دولت آمریکا را برای دستیابی به منافع خود همراهی کند.

سوال: آیا هیئت بر این باور است که تحولات اخیر در یمن به بهبود وضعیت امنیتی کشتیرانی تجاری در منطقه دریای سرخ و خاورمیانه منجر خواهد شد؟

جواب: ضرب المثلی قدیمی است که می گوید نمی توان خون را با خون شست. سوال مهم این است: دریای سرخ چه زمانی ناامن شد، در برابر چه کسانی و چرا؟ پاسخ واضح این است که ارتباط مستقیم با حوادث غزه دارد. در حالی که هیچ اراده و توانی در بین سازوکارهای بین المللی برای پایان دادن به جنایت در غزه وجود ندارد و آنها در محاصره کامل قرار دارند و سوخت و مواد غذایی به دست مردم غزه نمی رسد و آنها با یک فاجعه انسانی بزرگ روبرو هستند، انصارالله در یمن بر آن تکیه می کند. احساس مسئولیت بشردوستانه آنها برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین… آنها قیام کردند و اعلام کردند که همه خطوط کشتیرانی در آبراه دریای سرخ کاملاً ایمن هستند، به استثنای کشتی های متعلق به اسرائیل یا حمل و نقل کالا به اسرائیل و از آن. اما با این تجاوز اخیر، انتظار می رود هر کشوری که در این تجاوز یا حملات نظامی بعدی شرکت می کند، خود را در معرض خطر و به عنوان یک هدف عملیاتی مشروع برای انصارالله قرار دهد.

سوال: مدت‌هاست که اتهاماتی مبنی بر حمایت ایران از حوثی‌ها وجود دارد، چه با آموزش نیروهای حوثی و چه با تهیه سلاح. آیا ایران حمله آمریکا و انگلیس به حوثی ها را حمله به محور مقاومت می داند؟

پاسخ: ما تصمیم به ممنوعیت سلاح یمنی را ناعادلانه و ظالمانه می دانیم و آن را دلیلی بر این جمله می دانیم که «سنگ ها را بستند و سگ ها را رها کردند». اما به عنوان یک عضو مسئول سازمان ملل متحد، خود را ملزم به مفاد آن می دانیم. انصارالله 8 سال است که در محاصره کامل زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد. اگر کشوری بر توانمندی های داخلی خود تکیه کند، تحریم ها و محاصره ها نمی توانند جلوی آن را بگیرند. زمانی که جنگ در یمن در سال 2015 آغاز شد، انصارالله در آن زمان تنها به ذخایر تسلیحاتی ارتش سابق یمن متکی بود که همه آنها وارداتی بود. اما امروز در سطح یک ارتش قدرتمند منطقه ای، سلاح های پیشرفته تولید داخلی دارند.

سوال: آیا خطر تشدید تنش بیشتر توسط خود حوثی ها یا گروه های منطقه ای (از جمله متحدان ایران که از حملات هوایی آمریکا و انگلیس خشمگین شده اند) وجود دارد؟

پاسخ: اگر مقاومت عراق و لبنان جزئی از دولت‌های آن‌ها باشد و تصمیمات آن‌ها تابع ملاحظات دولتشان باشد، انصارالله دولتی مستقل با حاکمیت ملی است و از بالاترین حمایت مردم برخوردار است. تنها چند ساعت پس از این تجاوز اخیر، میلیون‌ها نفر در یمن به خیابان‌ها ریختند و با وجود انزجار از آمریکا و رژیم اسرائیل، حمایت خود را از سیاست دولت خود اعلام کردند. انتظار داریم سایر گروه های مقاومت در این زمینه نیازی به حمایت عملیاتی از انصارالله نبینند. انصارالله توانایی و قدرت لازم برای دفاع از کشور و مردم خود را دارد.

انتهای پیام/