چرا آمریکا قطعنامه آتش بس در غزه را وتو نکرد؟

چرا آمریکا قطعنامه آتش بس در غزه را وتو نکرد؟

شامگاه یکشنبه در حالی که جنگ غزه صد و هفتادمین روز خود را سپری کرد و شمار شهدای فلسطینی از مرز 32 هزار نفر گذشت، سرانجام شورای امنیت سازمان ملل متحد اولین گام عملی را علیه این جنایت گسترده علیه بشریت برداشت و قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد. غزه انجام داد

در نشست روز یکشنبه شورای امنیت، موزامبیک به نمایندگی از همه اعضای غیردائم شورا پیش نویس قطعنامه ای را درباره آتش بس در غزه ارائه کرد. این قطعنامه بر سه محور «آتش‌بس فوری در غزه در ماه رمضان، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه» تأکید دارد.

بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، به نظر می رسد کشورهای پیشنهاد دهنده این قطعنامه خواستار آتش بس «فوری، دائمی و باثبات» شده اند که به دلیل مخالفت آمریکا شامل آن نشد. تغییراتی که در متن پیش نویس قطعنامه ایجاد شد، آمریکا را بر خلاف همه دفعات قبل از استفاده از حق وتو و رای دادن به این قطعنامه خودداری کرد.

این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو پیش از تایید آتش‌بس فوری در غزه، به آمریکا اطمینان داده بود که باید از حق وتوی خود بر این تصمیم استفاده کند. در واکنش به خودداری آمریکا از وتوی قطعنامه مذکور، نتانیاهو سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را که قرار بود در آن با مقامات آمریکایی درباره روند رفح گفتگو کند، لغو کرد.

اسرائیل کاتز وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در تهمتی آشکار در برابر شورای امنیت اعلام کرد که اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد و حماس را نابود خواهد کرد. جنگ تا بازگشت آخرین اسیر ادامه خواهد داشت.

تصویب قطعنامه فوری آتش بس در غزه با واکنش مثبت ایران، اتحادیه اروپا و حماس مواجه شد. حماس در بیانیه ای از این تصمیم استقبال کرد و آمادگی خود را برای مشارکت در روند تبادل اسرا که منجر به آزادی اسرا از دو طرف فلسطینی و اسرائیلی می شود، اعلام کرد. پیگیری آتش بس دائمی و پایدار مهم ترین موضوعی است که علاوه بر حماس مورد تاکید بسیاری از اعضای شورای امنیت از جمله فرانسه، روسیه و سوئیس است.

چرا آمریکا قطعنامه آتش بس در غزه را وتو نکرد؟

غزه

حسین اصغری ثانی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به عدم پایبندی اسرائیل به منشور سازمان ملل در جنگ غزه اظهار کرد: بر اساس این منشور، کشورهای عضو سازمان ملل باید برای حفظ صلح گام بردارند و از اقدام خودداری کنند. . از اقداماتی که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد خودداری کنید. بنابراین، نسل کشی وحشیانه و وحشیانه اسرائیل در غزه کاملاً مغایر با منشور سازمان ملل متحد، قوانین جنگ و اصول ساده انسانی و اخلاقی است. با این حال، در این مدت، شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین بار تشکیل جلسه داد تا از ادامه جنایات جنگی اسرائیل به هر طریقی جلوگیری کند. اما آمریکایی ها از حق وتوی خود علیه قطعنامه های ضد اسرائیلی استفاده کردند.

وی افزود: اگرچه شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته قطعنامه آتش بس فوری در غزه را تصویب کرد و اگرچه این قطعنامه الزام آور است، اما اسرائیل خود را موظف به رعایت آن نمی داند، زیرا رفتار آمریکایی ها در این زمینه غیرقانونی است. آمریکایی ها بیشتر به فکر کاهش فشار افکار عمومی بین المللی و جلب افکار عمومی داخلی آمریکا در آستانه انتخابات بودند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات آمریکایی ها مبنی بر غیر الزام آور بودن قطعنامه روز گذشته شورای امنیت گفت: شورای امنیت در سال 2018 قطعنامه 2401 را با موضوع آتش بس فوری در سوریه تصویب کرد. اگرچه این قطعنامه مشمول فصل هفتم منشور ملل متحد نبود، اما آمریکایی ها آن را برای دولت سوریه الزام آور می دانستند، اما در اینجا نماینده آمریکایی می گوید قطعنامه دیروز برای اسرائیل الزام آور نیست. با وجود این برخورد دوگانه آمریکایی ها و همچنین عدم پایبندی اسرائیل به قوانین بین المللی، نباید منتظر آتش بس فوری یا دائمی در غزه باشیم.

عسگری ثانی با اشاره به مخدوش شدن وجهه جهانی آمریکا به دلیل جنگ غزه ادامه داد: آمریکا بارها به اسرائیل هشدار داد که از شدت حملات بکاهد و غیرنظامیان را نکشند، اما به تدریج بر تعداد شهدای غزه افزوده شد و راهپیمایی های بزرگی برگزار شد. در سراسر جهان در اعتراض به کشتار غزه توسط رژیم صهیونیستی. وجهه جهانی اسرائیل به حدی منفی شده است که مقامات آمریکایی نسبت به امنیت این رژیم ابراز نگرانی کرده اند. افکار عمومی جهان نیز آمریکا را حامی اصلی کشتار رژیم صهیونیستی می دانستند. بنابراین، آمریکا تلاش کرد تا این تصویر را بازگرداند.

چرا آمریکا قطعنامه آتش بس در غزه را وتو نکرد؟

تظاهرات ضد اسرائیلی در نیویورک

وی با اشاره به اینکه اختلاف بایدن و نتانیاهو پیش از این در موارد زیادی اعلام شده بود، گفت: اکنون در شرایطی که نتانیاهو عملا در باتلاق گیر کرده و نمی توان آن را نجات داد، آمریکایی ها تصمیم گرفته اند حداقل خود را نجات دهند و دوباره بسازند. . تصویر آنها در چشم افکار عمومی و به همین منظور تصمیم گرفتند که تصمیم آتش بس فوری در غزه را وتو نکنند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: بنابراین به نظر می رسد آمریکا سه پیام به اسرائیل داشت که در جلسه شورای امنیت از حق وتو استفاده نکند. اولاً آمریکا مخالف گسترش جنگ در خاورمیانه است، ثانیاً سیاست های آمریکا در قبال مسئله فلسطین تغییر کرده و بیش از پیش از طرح دو کشور حمایت می کنند و پیام سوم به جامعه داخلی اسرائیل و توافق است. برای تغییر نتانیاهو بود.

عسگری ثانی با بیان اینکه نتانیاهو این پیام ها را دریافت کرده و امید خود را به طور کامل از آمریکا از دست داده است، گفت: اکنون احتمال افزایش شدت جنگ وجود دارد و با توجه به اینکه هدف از سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن، مذاکره بر سر حمله به رفح و اکنون که این سفر لغو شده است، ممکن است شاهد افزایش جنایات در رفح باشیم. جنگ غزه پایان کار سیاسی نتانیاهو است و پس از آرام شدن جنگ به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه خواهد شد.

انتهای پیام/