چاره ای جز سرمایه گذاری در صنعت هسته ای نداریم/ همایش اصفهان در بهترین زمان برگزار شد

چاره ای جز سرمایه گذاری در صنعت هسته ای نداریم/ همایش اصفهان در بهترین زمان برگزار شد

دبیر اولین کنفرانس بین المللی هسته ای گفت: کنفرانس های بین المللی می تواند نقطه ای برای تبادل اطلاعات و دانش در این زمینه ها باشد.

حسین افریدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، اولین کنفرانس بین المللی هسته ای را نشان می دهد که ایران امروز در حوزه دانش و صنعت هسته ای به مرحله بلوغ رسیده است و افزود: در برخی زمینه های علمی، صنعت هسته ای ایران حتی از کشورهای منطقه نیز پیشی گرفته است. همین موضوع زمینه ساز برگزاری همایش بین المللی شد.

وی ادامه داد: در اولین کنفرانس بین المللی هسته ای که سی امین همایش ملی نیز بود، حدود 1000 نفر شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان حدود پنجاه مهمان خارجی از 22 کشور جهان حضور داشتند.

چاره ای جز سرمایه گذاری در صنعت هسته ای نداریم/ همایش اصفهان در بهترین زمان برگزار شد

آفریده گفت: موسسه خرچاتوف یکی از شرکت کنندگان مهم ما در این کنفرانس بسیار معتبر در روسیه و جهان بود.

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند این همایش بین المللی باید در سال های اخیر در اصفهان برگزار می شد؟ وی گفت: به نظر من این کنفرانس در زمان مناسب و در زمان مناسب با توجه به وضعیت ایران در حوزه هسته ای برگزار شد. علاوه بر این، مدتی است که دنیا به سمت حذف انرژی بذری از انرژی اتمی حرکت می کند، اما اکنون مشخص شده است که اگر انرژی پایدار می خواهیم باید در انرژی هسته ای سرمایه گذاری کنیم. امروزه جهان به سمت ساخت نیروگاه های هسته ای بیشتر می رود. بر همگان روشن است که هرجا صنعت هسته ای وارد می شود، آن صنعت و این حوزه را پیش می برد و لذا این صنعت نه تنها برای خودش، بلکه برای سایر صنایع نیز مؤثر و ضروری است.

دبیر اولین کنفرانس بین المللی هسته ای تاکید کرد: اگر می خواهیم جهان را نجات دهیم و زندگی نسل بشر را بهتر کنیم، چاره ای جز سرمایه گذاری در صنعت هسته ای نداریم.

وی با بیان اینکه 13 حوزه مختلف چرخه سوخت در کنفرانس بین المللی هسته ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: ایران تقریباً در همه حوزه ها وارد شده است. ما در برخی زمینه‌ها، بهتر و بیشتر، و در برخی حوزه‌ها کمتر، از جمله استفاده از تشعشعات، نیروگاه‌ها، راکتورها، رادیوداروها و سوخت، وضعیت بسیار خوبی داریم. برگزاری کنفرانس های بین المللی می تواند نقطه ای برای تبادل اطلاعات و دانش در این زمینه ها باشد.

چاره ای جز سرمایه گذاری در صنعت هسته ای نداریم/ همایش اصفهان در بهترین زمان برگزار شد

فریده درباره نقش تعامل ایران و آژانس و حضور کارشناسان آژانس در این کنفرانس گفت: آژانس پروژه هایی را در ایران در زمینه های مختلف شناسایی کرده است اما انتظار داریم روند تعامل و همکاری های فنی، علمی و آموزشی گسترش یابد. . ایران کشوری برجسته در منطقه در زمینه‌های «تکنولوژی پیشرفته» و صنایع هسته‌ای است و آژانس می‌تواند به سرمایه انسانی ایرانی تکیه کند.

وی ادامه داد: برخی از مهمانان کنفرانس از کارشناسان آژانس و تعدادی نیز از کارشناسان برجسته دنیا بودند.

آفریدا در خصوص حضور گسترده زنان در عرصه های دانش و صنعت هسته ای گفت: زنان این روزها در عرصه های علم و فناوری سرآمد هستند. دبیران ذیصلاح دبیرخانه همایش فوق الذکر همگی از بانوان مجرب ما بودند. امروزه بیشترین تعداد دانشجویان این رشته را بانوان تشکیل می دهند و انشاالله در آینده و در مراحل بعدی شاهد حضور پررنگ بانوان در سطوح اداری خواهیم بود.

انتهای پیام/