وزیر خارجه مالی از اهدای ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونای ایرانی تشکر کرد

قدردانی وزیر خارجه جمهوری مالی از اهدای ۱۰۰هزار دُز واکسن کرونا از سوی ایران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی از مالی، عبدالله دیوپ وزیر خارجه جمهوری مالی از برگزاری نشست کمیسیون مشترک ابراز رضایتمندی کرد و گفت: نشست کمیسیون مشترک بعد از ۱۵ سال برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه کشاورزی و دامپروری نیز پروژه‌های مهمی داریم. ایران آمادگی و علاقه خود را برای تولید واکسن و همکاری در حوزه کشاورزی و دامپروری اعلام کرد.  

وی درخصوص خروج آخرین نیروهای نظامی فرانسه از مالی و استقبال مردم این کشور از خروج این نیروها نیز اظهار داشت: مهم این است که دفاع از یک کشور به فرزندان آن کشور سپرده شود. حمایتی که فرانسه از ما به عمل بیاورد حمایتی نیست که در چارچوب حفظ استقلال و تمامیت ارضی ما باشد و همه کمک‌هایی که از سوی دیگران به مالی صورت می‌گیرد باید بر این اساس باشد که ما ظرفیت و قدرت دفاع از خود و حفظ استقلال خود را بازیابیم.

دیوپ بیان کرد: از پیشنهاد و تمایل ایران برای ساخت و ایجاد مرکزی که بتواند در انتقال تکنولوژی به ما کمک کند استقبال کرده و ابتکار آقای امیرعبداللهیان را برای برگزاری نمایشگاه تکنولوژی و دستاوردهای فنی ایران برای جوانان کشورمان در ماه‌های آینده با آغوش باز پذیرا شدیم.

وزیر خارجه جمهوری مالی به اهدای یک میلیون دزُ واکسن کرونا و تحویل اولین محموله ۱۰۰ هزار دزُ توسط امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار دزُ واکسن در اختیار وزارت بهداشت مالی قرار گرفت و از این هدیه تشکر می‌کنیم و به ایران به خاطر اینکه این واکسن ساخت ایران است تبریک می‌گوییم.

دیوپ همچنین بیان کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد ولی آنچه ارزشمند است تأکید آیت‌الله رئیسی در ارتباط با همکاری با مالی است. ایران به دنبال انجام اقدامی تبلیغاتی نیست و عزم جدی دارد.

وزیر خارجه جمهوری مالی ادامه داد: مهم این است که مالی تصمیم گرفته سرنوشت خود را در دست بگیرد و امنیت را خود در چارچوب مرزهایش برقرار کند و این بدان معنا نیست که مالی به تنهایی می‌تواند با تروریسم مبارزه کند. از الان به همه کشورهایی که انتخاب مردم مالی و استقلال این کشور را محترم می‌شمارند، خوشامد می‌گوییم.



منبع

وزیر خارجه جمهوری مالی افزود: کمیسیون مشترک با این نکته افتتاح شد که یکبار دیگر بر تعهد دو کشور به منظور انجام پروژه‌هایی در راستای منافع دو کشور و تقویت تبادلات تجاری و اقتصادی و تقویت تبادلات در حوزه تکنولوژی تأکید شود.

وی با اشاره به سفر ۶ ماه پیش خود به تهران افزود: ۶ ماه پیش در سفر به تهران تصمیم گرفتیم که این نشست را برگزار کنیم و خوشبختانه امروز محقق شد و شاهد حضور وزیر خارجه ایران در باماکو هستیم و کشور مالی بسیار خرسند است که آقای امیرعبداللهیان اولین سفرش به قاره آفریقا را به مالی انجام داده است.