واکنش آمریکا به سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران

واکنش آمریکا به سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اتهاماتی را علیه نقش ایران در منطقه مطرح کرد و به سوالاتی درباره سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران و موضع تهران در مورد پذیرش آتش بس از سوی حماس در جنگ غزه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اعتقادش درباره سفر نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به ایران، گفت: ما دائماً تنش زدایی را تشویق کرده ایم، اما نظری درباره این سفر ندارم. به خصوص.”

میلر در نشست خبری مفصلی در سایت وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا سفر بارزانی بر ثبات عراق و کمک به آن تاثیری خواهد داشت یا خیر، گفت: نمی خواهم به طور خاص در مورد این گفتگو اظهار نظر کنم. اما البته، ما همیشه گفتگوهایی را تشویق کرده‌ایم که منجر به کاهش تنش و ثبات بیشتر در منطقه، از جمله در مورد ایران شود.

بارزانی در سفر به ایران با مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس اقلیم کردستان در این سفر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار اقلیم کردستان و عراق بود، نقش جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات عراق را تاریخی دانست. سازنده و دائمی

وی با تجلیل از نقش سردار سلیمانی در ارتقای امنیت منطقه، افزود: از آنجایی که امنیت ایران از نظر ما امنیت عراق و اقلیم کردستان است، خاک اقلیم هرگز نقطه تهدیدی علیه آن نخواهد بود. جمهوری اسلامی از ایران

در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر پیام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در شبکه اجتماعی ایکس درباره آتش بس غزه و ارزیابی وی از نقش ایران در پایان محاصره چیست؟ غزه وار میلر اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد و گفت: من نقشی برای ایران در پایان دادن به جنگ غزه نمی بینم. شما دیده اید که ایران از ابتدا یکی از بزرگترین محرک های این درگیری بوده است، از جمله تأمین مالی حماس، حمایت از حماس، تأمین مالی و حمایت از حزب الله و سایر گروه هایی که آشکارا به بی ثباتی کمک کرده اند، نه فقط از نظر حملات علیه اسرائیل، بلکه همچنین در اطراف نیروهای نیابتی آنها از جمله حوثی ها (انصارالله در یمن) و حملات آنها علیه کشتیرانی بین المللی و بی ثباتی منطقه. بنابراین من نقش سازنده ای از سوی ایران نمی بینم.

ادعاهای میلر در واکنش به اظهارات امیر عبداللهیان پس از آن است که وزیر امور خارجه ایران در پیامی در کانال رژیم اسرائیل، تبادل اسرا، رفع محاصره انسانی و غیره اعلام کرد. حالا توپ در زمین مقابل است. ما در نیت خود صادق هستیم.

جنبش حماس اعلام کرد که هنیه موافقت نخست وزیر قطر و رئیس اطلاعات مصر حماس را از پیشنهاد آنها برای آتش بس در غزه مطلع کرده است.

با تکرار ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران از جناح های مقاومت منطقه از جمله حماس حمایت مالی و تسلیحاتی می کند و اقدامات آنها را کنترل می کند، در حالی که مقامات ایرانی این ادعا را رد کردند و گفتند که جناح های مقاومت بر اساس صلاحدید خود تصمیم می گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی است که ایران در ایجاد بی ثباتی در منطقه نقش دارد، در حالی که واشنگتن با حضور نظامی مداخله جویانه خود در منطقه به بهانه کمک به تامین امنیت خود، آتش جنگ های ویرانگر را در عراق و افغانستان شعله ور می کند. حمایت همه جانبه از سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی نقش مهمی در بی ثباتی منطقه داشت.
انتهای پیام/