هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم/ کارنامه دولت در یکسال گذشته بسیار خوب بوده است

ادامه دارد…



منبع

سخنگوی با بیان اینکه شاهد کارنامه قبولی از دولت سیزدهم در یک سالگی این دولت بودیم ادامه داد:  با وجود شرایط سختی که دولت با آن مواجه بود، تحریم‌های ظالمانه و فراگیری بیماری کرونا، دولت کارنامه بسیار خوب و قابل قبولی را ارایه کرد.برنامه دولت سیزدهم در سیاست خارجه بر مبنای سیاست همسایه محور، سیاست آسیا محور و تاکید بر نگاه شرق و همچنین دیپلماسی اقتصاد محور بوده است.

کنعانی افزود: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده ایم، ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده است تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

کنعانی افزود: همچنین در ایام مناسبت‌های گذشته ما سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت و ملت ایران که کودتای ۲۸ مرداد بود را سپری کردیم و سند دیگری از مداخلات غیر قانونی دولت آمریکا و همچنین همکاری و همراهی دولت انگلیس در امور داخلی دولت‌ها و ملت‌های مستقل به سند سیاه و نگین دیگری از اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه دولت آمریکا در امور داخلی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اجازه دهید ما به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم، زیرا مذاکرات مذاکرات حساسی است و طبیعتاً باید در فضای مذاکره مبتنی بر دیدگاه های رسمی کشورها درباره روند مذاکره و نتیجه آن اظهارنظر و قضاوت کنیم.

وی افزود: همچنین ما در روز ۳۰ مرداد روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم را داشتیم و جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران کشور و ملتی هستند که همیشه پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم هزینه‌های سنگینی هم پرداختند. 

وی افزود: ما شخصیت های بزرگی از دولت و مجلس در دفاع از استقلال عزت و انقلاب خودمان تقدیم کردیم و همچنین هزاران نفر از شهروندان ما قربانیانِ قربانی اقدامات تروریستی هستند از جمله قربانی اقدامات تروریستی سازمان منافقین که متاسفانه همچنان مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر هم هستند.

وی تاکید کرد: تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق بشود و تا زمانی که توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کنیم یا به استقبال مرحله جلوتر برویم زیرا موضوعات باقیمانده هرچند به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات اندک باشند اما مهم هستند و در خصوص موضوعات مهم باید تصمیم‌گیری و توافق شکل بگیرد.

وی در مورد مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود گفت: در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و هنوز به استقبال جزییات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرویم. همانطور که میدانید در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مناسبت های مهم در ایام گذشته گفت: در مناسبت‌های مهم هفته گذشته سالگرد بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز را به میهن اسلامی داشتیم که یادگاران ارزشمند دفاع مقدس و پرچم‌های برافراشته عزت و شرافت ملت ایران هستند که برای دفاع از خاک و ملت ایران سالیان سال رنج اسارت را به جان خریدند و با مقاومت سرافراز جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد:‌جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بزرگترین قربانیان تروریسم هستند و بیش از ۱۷ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ملت ایران کردیم که از بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم.