نشست ایران و آیورا با محوریت بررسی چشم‌اندازها و فرصت‌ها آغاز شد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، نشست کمیته ملی اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) و ایران با محوریت چشم‌اندازها و فرصت‌های موجود به میزبانی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، صبح امروز – اول آبان- آغاز شد. در این نشست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، برخی سفرا و کارداران سفارتخانه عضو این سازمان در تهران و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی کشورهای عضو حضور دارند.

اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند بر پایه بهبود و تسریع همکاری‌های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه‌ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی تلاش کرده و اصولی را در مورد تمامی دول عضو به کار خواهد بست.

ادامه دارد..



منبع

«حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه آبان ماه سال گذشته در سخنرانی مجازی خود در بیست و دومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیمِ همکاری منطقه‌ای واقف و مصمم است روابط خود را با این اتحادیه گسترش دهد.

جمهوری اسلامی ایران از مارس 1999 (فروردین 1378) با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت آن در آمد و از سال ۲۰۰۵ به مدت ۲ سال ریاست دوره‌ایاتحادیه را بر عهده داشت و ریاست هشتمین اجلاس را به عهده گرفت و در حال حاضر از مهمترین اعضا این سازمان محسوب می‌شود.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شامل ۲۳ کشور آفریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل، فرانسه است که از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد. چین، ژاپن، مصر، انگلیس و آمریکا هم کشورهای ناظر در این سازمان بین‌المللی است.