نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ صلح در پاکستان دارد؟

نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ صلح در پاکستان دارد؟

این کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی با اشاره به انتخابات پارلمانی پاکستان گفت: احتمالاً پس از تشکیل دولت ائتلافی، تنش های داخلی در این کشور تا حدودی کاهش می یابد، اما پس از یکی دو سال دوباره این تنش ها نمایان می شود.

به گزارش ایسنا، کمیسیون انتخابات پاکستان نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را پنجشنبه گذشته اعلام کرد که بر اساس آن نامزدهای مستقل 101 کرسی، حزب مسلم نواز با کسب 75 کرسی و حزب مردم پاکستان نیز 54 کرسی را به دست آوردند.

پارلمان پاکستان شامل 336 کرسی است و برای تشکیل دولت به 169 کرسی نیاز است، اما با وجود اعلام نتایج نهایی، این سوال باقی است که چه کسی دولت بعدی پاکستان را تشکیل خواهد داد و نتایج این انتخابات چه تاثیری بر این کشور خواهد داشت. حفظ صلح و کاهش تنش در پاکستان. این کشور خواهد بود؟

نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ صلح در پاکستان دارد؟

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات پاکستان، بیش از 90 نامزد مستقل از حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان برخوردار شدند. این در حالی است که عمران خان در زندان به سر می برد و حزب او اجازه شرکت در انتخابات را نداشت. عمران خان به اتهام «افشای اسرار دولتی، فساد مالی و ازدواج غیرقانونی» به زندان افتاد.

عمران خان گفت که این اتهامات به انگیزه های سیاسی علیه او مطرح شده است.

«عبدالرضا فرجیراد» وی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به انتخابات پارلمانی پاکستان و تاثیر آن بر تحولات داخلی و کاهش تنش در این کشور و منطقه، گفت: با توجه به شرایطی که در دو سال گذشته برای عمران خان به وجود آمد، تنش در خیابان ، زندانی شدن او و مخالفت ارتش با این امر تعجب آور بود زیرا او با همه مخالفان است.ارتش عمران خان حامیان عمران خان بالاترین امتیاز و پیروزی را کسب کردند. این نتیجه نشان می دهد که عمران خان همچنان از بالاترین محبوبیت در میان سیاستمداران و مردم پاکستان برخوردار است. طبیعتا از آنجایی که ارتش مایل نیست حامیانش نخست وزیر شوند، تنش در فضای سیاسی و اجتماعی داخلی این کشور به این زودی ها از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: حتی اگر حزب خلق و مسلم لیگ یک دولت مشترک تشکیل دهند، دولتی نیست که بتواند اوضاع را به طور کامل کنترل کند و من شک دارم که این دولت بتواند تا پایان چهار سال خود به کار خود ادامه دهد. . بدون اختلاف. از این رو به دلیل شرایط بد اقتصادی پاکستان، اوضاع برای اسلام آباد چندان مساعد نخواهد بود و باعث می شود که دولت ائتلافی نتواند کاری برای مردم انجام دهد و مخالفان این دو حزب خلق و مسلمان. لیگ، افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر، حامیان PTI نیز افزایش خواهند یافت. در تحلیل شرایط سیاسی داخلی پاکستان باید به این نکته توجه داشت که بخش بزرگی از مردم این کشور معتقدند در صورت روی کار آمدن حزب عمران خان مشکلات اقتصادی آنها کاهش خواهد یافت.

نتایج انتخابات پارلمانی چه تاثیری بر حفظ صلح در پاکستان دارد؟

این کارشناس مسائل منطقه ای و بین المللی درباره این انتخابات و تاثیر آن بر تحولات منطقه به ویژه تعاملات پاکستان با همسایگان توضیح داد: به نظر من تحولات پاکستان تاثیر چندانی بر منطقه ندارد اما تضعیف حاکمیت پاکستان باعث بی ثباتی پاکستان می شود. . طالبان که اکنون فرماندهی افغانستان را در دست دارد، تقویت می شود و طالبان افغانستان بهانه های بیشتری علیه دولت پاکستان خواهند داشت و در نتیجه در روابط دو کشور هرج و مرج ایجاد می شود. از سوی دیگر، در صورت ادامه تنش های داخلی در پاکستان، اسلام آباد برنامه مناسبی برای بهبود روابط خود با هند نخواهد داشت و شاهد بی اعتمادی بیشتری خواهیم بود که ممکن است به سرد شدن بیشتر روابط پاکستان و هند منجر شود.

او پاسخ داد که ممکن است اختلافات بین ارتش و حزب عمران خان منجر به تجدید انتخابات شود. گفت: این به این زودی ها نمی شود! به هر حال ارتش الان به شدت مخالف روی کار آمدن حزب تحریک انصاف است و بعد از مدتی دولت با ارتش مشکل پیدا می کند و مشکلات دولت جدید با ارتش بیشتر می شود، بنابراین فکر می کنم بعد از یکی دو سال ارتش ظهور کند و شاید ما به این نتیجه خواهیم رسید که دوباره انتخابات جدید برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/