مقاله طلاق عاطفی و راه های پیشگیری از آن | porseshneshan

مقاله طلاق عاطفی و راه های پیشگیری از آن | porseshneshan

یکی دیگر از نشانه های سردی زندگی این است که زن و شوهر بیشتر نیمه ی خالی لیوان را می بینند و بیش از گذشته از هم ایراد می گیرند و به این طریق همدیگر را پیشینه تحقیق طلاق عاطفی می رنجانند. آن ها روش سرزنش را برای تخلیه ی ناراحتی های خود انتخاب می کنند و در نتیجه دعوا ها و بحث های بیهوده و کش دار، روز به روز بیشتر می شود و گاه به توهین و تحقیر می انجامد. زمینه ها و پیامدهای طلاق عاطفی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س). در یک زندگی زناشویی زوج‌ها در طول مسیر هدف‌هایی دارند و وقتی این هدف‌ها به حداقل می‌رسد می‌توان انتظار طلاق عاطفی را داشت.

  • در زمینه روابط زناشویی، مشاوران این ۳ محور را در نظر می گیرند و بر اساس آن زوجین را راهنمایی می کنند.
  • حسرت حد‌اقل‌های روابط والدین، دلسوزی و ترحم فرزندان به والدین، نگرانی از وضعیت (سلامت) والدین و هدر‌دادن عمر و ناراحتی فرزندان از فداکاری افراطی مادر.
  • این نوع روابط ممکن است به مرور به عادت تبدیل شود و به این ترتیب ترمیم رابطه ی زناشویی همسران مشکل و مشکل تر خواهد شد.
  • طلاق عاطفی نشانه هایی دارد که در این بخش از خانواده پلاس به آنها می پردازیم.
  • سستي روابط عاطفي به دليل مشكلات و گرفتارهاي متعددي كه افراد
    را احاطه كرده است ديگر از آن اتحاد و حمايت هاي عاطفي كه گذشته بين اعضاء
    خانواده ، دوستان و بستگان وجود داشت خبري نيست.

در واقع در این تعریف مفهومی طلاق عاطفی، به جدایی عاطفی اشاره می شود که در نهایت مورد پذیرش فرد قرار می گیرد. این نوع از انواع طلاق در تمام جوامع با فرهنگ های متنوع رخ می دهد و تنها محدود به کشور خاصی نیست. در واقع طلاق احساسی یا همان Emotional divorce اتفاقی است که مقدمه جدایی زن و مرد از هم را فراهم می کند. انسان براي رهايي از درد، بي حوصلگي و يا مسائل ديگر ، از
ديرباز از مواد مخدر و محرك استفاده كرده است. از بزرگترين مصائب جهان
امروز كه سلامت ميليون ها انسان را به شدت تهديد مي كند، اعتياد به مواد
مخدر است، گرايش اعتياد و مواد مخدر از آسيب هايي است كه انسان را نسبت به
معنويت و فرهنگ اجتماعي بيگانه مي كند و موجبات انحطاط و فروپاشي زندگي
فردي و حيات جامعه را فراهم مي آورد.

درباره طلاق عاطفی

نتایج نشان داد که زوج‌هایی که در یک ازدواج پایدار اما ناخوشایند قرار دارند بالاترین سطح بی اعتمادی‌را نشان دادند همچنین رضایتمندی زناشویی کمتری نسبت به زوج‌های مطلقه از خود نشان دادند. معمولا طلاق عاطفی با گله گذاری و شکایت زوج ها نسبت به یکدیگر بروز می کند؛ یعنی زن و شوهر به بیان انتظاراتی که معمولا برآورده نمی شود، می پردازند و چون مهارت کافی در برآوردن نیازهای یکدیگر را ندارند در نتیجه به شکایت ها و گله گذاری ها دامن می زنند. روزهایی که تمام دغدغه ی زوجین، کشف علاقه های یکدیگر بود، همیشه رنگ لباس، مدل مو، گفته ها و رفتارهایشان را به گونه ای تنظیم می کردند که خوشایند هم باشند و ذهن و زبان شان به تحسین همدیگر گشوده شود. به نیازهای همدیگر بی توجه می شوند و خواسته های طرف مقابل الویت خود را از دست می دهد.

طلاق عاطفی (مقالات)

گزارش‌های مشارکت‌کنندگان حاکی از آن است که راهبردهای مقابله‌ای آنان در‌برابر فشارهای روانی اغلب آسیب‌زننده است. تعداد فراوانی از مشارکت‌کنندگان به‌نحو مستقیم و غیرمستقیم به مشکلات تعاملی و عاطفی با والدینشان اشاره کردند که در‌بین ۱۰ مضمون فرعی طبقه‌بندی‌شده در این بخش، دو مضمون احساس بی‌تفاوتی و بی‌تعلقی به والدین / خانواده و تمایل به جدایی از والدین بیشترین تکرار را به‌خود اختصاص داده‌اند. نتایج مطالعۀ جاروان و آل-فرهات[4] (2020) بر‌روی ۱۰۰ دانشجوی زن متأهل دانشگاه یارموک واقع در کشور اردن حاکی از آن است که ارتباط منفی آماری معنی‌داری بین سطح طلاق‌ عاطفی و میزان سرسختی روان‌شناختی دانشجویان وجود دارد. هرچه سرسختی روان‌شناختی بالاتر باشد، سطح طلاق عاطفی نیز پایین‌تر است و بالعکس. افرادی که سرسختی روان‌شناختی بالایی دارند، با خوش‌بینی و آرامش عاطفی، توانایی‌های شناختی، رفتار سازگارانه و خودکارآمدی بالا شناخته می‌شوند.

پیش تر در ویکی روان درباره روش های پیشگیری از جدایی صحبت کردیم، اما بهترین راه پیشگیری از طلاق عاطفی از نظر روانشناسی این است که زوجین وظیفه خود در زندگی را به عنوان عضوی تاثیرگذار انجام دهند. جهت بررسی نقش تقیدات مذهبی (مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش مذهبی و دینداری) در سازگاری زناشویی از روش آماری تحلیل واریانس یک طرفه بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که میزان سازگاری زناشویی در بین افرادی که تقیدات مذهبی زیادی دارند به طور معنی داری بیش از‌کسانی است که دارای تقیدات مذهبی کم هستند. بر این اساس میزان سازگاری زناشویی در بین افراد دارای تقیدات مذهبی خیلی زیاد، بیشترین حد و در بین افراد دارای تقیدات مذهبی کم، کمترین میزان را دارد.