صفری:‌ ایران برای تامین دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد آمادگی دارد

به گزارش روز دوشنبه آژانس خبری سیاست خارجی، مهدی صفری در سفر به ترکمنستان برای پیگیری توافق‌های صورت‌گرفته در سفر اخیر رئیس‌جمهور این کشور به جمهوری اسلامی ایران که خرداد ماه ۱۴۰۱ انجام گرفت، با رشید مردف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

لزوم توافق دو کشور در کاهش تعرفه‌های گمرکی، بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران، فعالسازی مرز مشترک پرسه‌ سو و افزایش همکاری استان‌های مرزی دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که صفری مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، شاخیم عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های همکاری و تجارت بین دو کشور تأکید کرد.



منبع

در این دیدار، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تأکید کرد.

در این دیدار، یازمورادوف نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های تجارت و همکاری دو کشور در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کرد.

صفری افزود که برگزاری نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند زمینه را برای معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های اقتصادی و شناخت فرصت‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان فراهم سازد.

در این دیدار، صفری بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش نفت و گاز تأکید و با اشاره به تجربه موفق ترانزیت گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران، اعلام کرد، ایران برای ترانزیت گاز این کشور به دیگر همسایگان نیز آمادگی دارد.

تأکید صفری بر آمادگی ایران برای افزایش همکاری‌های نفتی و گازی با ترکمنستان 
در ادامه صفری برای بررسی ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، با شاخیم عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، امکان صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و نیز سموم کشاورزی از ایران به ترکمنستان را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار صفری ضمن اشاره به تجربه موفق ساخت سد مشترک «دوستی» توسط جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی شرکت‌های ایرانی برای عرضه دانش فنی اصلاح بذر و پرورش درختان اصلاح‌شده به ترکمنستان تأکید کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به علاقه‌مندی ایران به افزایش ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان اشاره کرد.  

تاکید صفری بر آمادگی شرکت‌های ایرانی برای عرضه دانش فنی اصلاح بذر به ترکمنستان 
صفری همچنین برای بررسی ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان با آناگلدی یازمورادوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور کشاورزی، محیط زیست و دیپلماسی آب دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ساخت ایران به ترکمنستان و نیز امکان فراهم‌سازی دسترسی این کشور به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار تأکید کرد.  

در این دیدار، دو طرف با اشاره به همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، بر لزوم گسترش این همکاری‌ها در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کردند.

وی در این دیدار ضمن بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید و خاطرنشان کرد: ایران برای تأمین دسترسی جمهوری ترکمنستان به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار آمادگی دارد.

وی همچنین افزود: امکان گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز، از جمله در ترانزیت حامل‌های انرژی ترکمنستان به کشورهای همسایه از خاک ایران وجود دارد.