شیطنت رسانه‌ای آذربایجان علیه ایران به دلیل سفر نخست وزیر امنستان

سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان در ادامه ادعاهای بی اساس خود مدعی شده است که این افراد تحت کنترل اطلاعات ایران هستند و در سازمان موسوم به «جنبش وحدت مسلمین» عضویت دارند که از طریق کشور ثالث ابتدا به تهران و سپس با هواپیماهای نظامی به دمشق انتقال یافته‌اند و در آنجا دوه هآموزشی نحوه استفاده از سلاح و تاکتیک‌های جنگی را گذرانده و مبالغی نیز بابت شرکت در رزمایش دریافت کرده اند.



منبع

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد گفت و گوهای ۳+۳ را برای حل اختلاف میان باکو و ایروان ارایه کرده است اما دخالت های فرامنطقه ای و دشمنی رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر دولت باکو سبب شده تا مسئولان این کشور پیام روشن تهران را دریافت نکنند و حتی در مواردی خلاف مصالح منطقه عمل نمایند.

بر این اساس به نظر می رسد اطلاعیه سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان، اقدام و واکنشی عصبی به سفر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به تهران باشد که بار دیگر اقدام به بازنشر اسامی و موضوعات کهنه علیه کشورمان کرد.

این نهاد دولتی جمهوری آذربایجان با تکرار ادعاهای واهی خود بار دیگر از صدور حکم بازداشت غیابی و بازرسی بین‌المللی برای توحید ابراهیم بیلی، روشن اسداف، اورهان ممدوف، الشات حاجی‌اف و برخی دیگر خبر داده است؛ این افراد سال ۲۰۱۸ نیز متهم به رهبری گروه مسلح سری و غیرقانونی شدند.

با این وجود جمهوری اسلامی ایران با هدف تنش زدایی دعوت از سران کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان را در دستور کار خود دارد و در این راستا علاوه بر «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، از الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان هم برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده بود اما به دلیل تعلل باکو، این سفر تاکنون انجام نشده است.

در این ارتباط خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: سرویس امنیت دولتی آذربایجان با اطلاعاتی که درباره دستگیری اعضای یک گروه مسلح غیرقانونی ارائه داد، ادعاهایی را درباره مرتبط بودن آن به ایران مطرح کرد.

سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که تحقیقات جامعی در خصوص آموزش نظامی، تامین مالی و ارجاع اتباع آذربایجانی به خارج از مرزهای کشور توسط آن چه «نیروهای ویژه ایرانی» و بازداشت آن‌ها در حوزه نفوذ با باج‌خواهی و سایر روش‌های خشونت آمیز علیه منافع امنیتی کشور، خوانده شده، انجام داده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، جمهوری اسلامی ایران که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه روابط با همسایگان و حسن همجواری را سیاست اصولی خود در عرصه دیپلماسی منطقه ای قرار داده است، در موضوع قفقاز نیز پیام روشنی داشته و تاکید دارد که تغییر مرزها خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و تنش های منطقه تنها باید با حضور کشورهای منطقه حل و فصل شود.