سفر این هیئت به تهران برای تدارک فعالیت مجدد سفارت باکو

سفر این هیئت به تهران برای تدارک فعالیت مجدد سفارت باکو

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر اصول و مبانی محکمی حرکت می کند که قابل نقض و تغییر نیست.

به گزارش ایسنا. سیدعباس موسوی سفیر کشورمان در باکو در گفت‌وگویی گفت: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی دو ملت در دو سوی مرز 800 کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان انجام می‌شود. با واقعیت مطابقت ندارد اجازه دهید مشکلات و سوء تفاهم ها ادامه یابد.

وی همچنین گفت: تلاش کردیم با درایت، درایت و تدبیر از مرحله سرد عبور کنیم و صفحه جدیدی در روابط دوجانبه باز کنیم.

این دیپلمات کشورمان افزود: دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم های منطقه و خارج از آن به ویژه دستگاه های امنیتی آنها در ایجاد اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان روشن است.

موسوی ادامه داد: طبیعی است که بین همسایه ها اختلاف نظر وجود داشته باشد، همانطور که در یک خانواده هم چنین است، چرا که همه یکسان فکر نمی کنند. همسایه ها مثل گوشت و ناخن به هم می چسبند. اما هر از گاهی باید چرک و میکروب ها را از آنها پاک کنیم. سیاست همسایگی که دولت جدید ایران دنبال می کند جدی و اصولی است.

سفیر کشورمان در باکو گفت: حادثه هفتم بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود. اما تمام شواهد، مراجعات بعدی مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعترافات ضارب نشان داد که این اقدام فردی و دارای انگیزه شخصی بوده است. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.

موسوی با بیان اینکه به زودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود، گفت: هیئتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کردند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر پایه ها و مبانی محکمی حرکت می کند که قابل نقض و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی یکی از این اصول اساسی است که ایران را در دوران اشغال در کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.

موسوی گفت: برخی اخبار و گزارش‌ها در مورد کمک ایران به اشغالگران را کاملا تکذیب و تکذیب می‌کنم و این گونه کودتاها مایه تاسف است. از مقامات خود حقایق را بخواهید.

وی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان شخص اول کشورمان و فرماندهی معظم کل قوا، چه در آغاز اشغال سرزمین های آذربایجان و چه در زمان جنگ اول قره باغ و جنگ دوم قره باغ، علناً حمایت کردند. آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و سایر ارکان رژیم در دولت و نیروهای مسلح همواره همین دستور را دنبال کرده و ادامه داده اند.

این دیپلمات کشورمان در گفتگو با باکو تی. وی همچنین بیان کرد: ایران بیش از 30 سال است که نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرده است و اکنون قصد داریم این مسیر را توسعه و تنوع دهیم. مسیر هوایی متصل به نخجوان نیز از ایران می گذرد.

موسوی با بیان اینکه به جای دیوار کشی بین دو کشور در حال ساختن پل بین دو کشور هستیم، گفت: همه اقوام ایرانی ایران را دارایی خود می دانند و به نظر من اکثر مردم ایران در کشور ما آذربایجانی ها و ما هستند. در همه جای ایران نیز وجود دارند. اولین ساکنان کشور ما اصالتاً آذری زبان هستند و صحبت به این زبان را در بین خانواده ها بسیار توصیه و تاکید می کنند.

وی همچنین گفت: در حال طراحی پروژه های بزرگ اقتصادی برای ایجاد ارتباط اقتصادی بیشتر بین دو همسایه هستیم.

انتهای پیام/