رئیس سیا: مشارکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود

رئیس سیا: مشارکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه ای بار دیگر ادعای خود درباره روابط دفاعی ایران و روسیه را تکرار کرد و در مورد سطح فعالیت های هسته ای ایران اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ويليام برنز، رئيس سازمان سيا، طي ادعاي خود مبني بر همكاري دفاعي ايران و روسيه گفت كه مشاركت روسيه و ايران «در مسيري بسيار خطرناك» در حال حركت است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در مصاحبه با شبکه سی بی اس مدعی شده است که روسیه در ازای دریافت کمک نظامی برای جنگ در اوکراین به ایران در زمینه برنامه موشکی خود کمک می کند.
اوکراین و متحدان غربی آن روسیه را به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم کردند.
ایران این ادعا را رد کرد و گفت که همکاری نظامی این کشور با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه است و ربطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایرانی همچنین تاکید کردند که برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا در مداخله نظامی در این جنگ شرکت می‌کنند، از هیچ یک از طرف‌های این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای حل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز ادعا می‌کند که ایران سلاح‌هایی را که در جنگ اوکراین از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته بود، در اختیار روسیه قرار داده است.

رئیس سیا همچنین مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگی به ایران است.

برنز در بخشی دیگر از اظهارات خود درباره ایران گفت که برنامه هسته ای ایران بیش از هر زمان دیگری پیشرفته شده است.

وی مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران «آنقدر پیشرفته است که اگر بخواهند بیشتر از این بخواهند، غنی‌سازی 90 درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد».
برنز مدعی شد که ایران قبلاً اهداف نظامی را در برنامه هسته‌ای خود که در سال 2003 متوقف شد، دنبال می‌کرد و گفت که او معتقد نیست ایران تلاش‌های خود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را از سر گرفته باشد.

ادعای برنز درباره فعالیت های هسته ای ایران در حالی مطرح می شود که مقامات ایرانی تاکید کرده اند که تولید و استفاده از سلاح های هسته ای در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و برنامه هسته ای ایران فقط ماهیت صلح آمیز دارد.

انتهای پیام/