رئیس‌جمهوری قزاقستان در ایران، «قطار» روابط در ایستگاه تهران

یکی از نکات مهم اجرایی شدن ترانزیت کالا درمسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه این است که بخشی از کالاها و بارهای کریدور- چین – روسیه – اروپا ، به مسیری مناسب تر یعنی مسیر چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه و سپس اروپا هدایت می شود که این امر می تواند برای ایران یک دستاورد بزرگ و فرصتی طلایی برای در زمینه ترانزیت کالا باشد.

امروز، تهران میزبان قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان است و همزمان با سفر وی به پایتخت ایران و ورود قطار کانتینربر به تهران و پس از ملاقات وی با آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، موافقت‌نامه همکاری بین راه‌آهن دو طرف درحضور سران دوکشور امضا خواهد شد.

نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه) که ساعت ۱۶ روز گذشته وارد ایستگاه راه آهن تهران شد، حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

قطار باری حامل محموله کانتینری گوگرد مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه؛ مسیری که می توان از آن به عنوان ریل طلایی اتصال چین به اروپا نیز نام برد، صبح شنبه از ترکمنستان وارد ایستگاه راه آهن اینچه برون دراستان گلستان شد و عصر همان روز نیز سوت آن در تهران به صدا درآمد. این مسیر ریلی پتانسیل آن را دارد که در آینده، اصلی ترین خط اتصال چین -اروپا باشد.

رئیس‌جمهوری قزاقستان در ایران، «قطار» روابط در ایستگاه تهران
عکس آرشیوی است

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی،  قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان صبح یکشنبه در صدرهیاتی بلندپایه و به دعوت رسمی ایت الله سید ابراهیم رئیسی وارد تهران شد .

سال گذشته در ملاقات آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی که در حاشیه اجلاس همکاری های شانگهای در تاجیکستان برگزار شد، مقرر شد تا همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های ریلی افزایش یابد؛ همکاری هایی به‌ منظور افزایش ترانزیت کالا که به اعتقاد کارشناسان می تواند زمینه پویایی صنعت ریلی کشور را نیز فراهم سازد.

چین و اروپا به دلیل مبادلات و همکاری های تجاری روز افزون، نیازمند افزایش مسیرهای امن برای تبادل کالا هستند و ایران یکی از حلقه های طلایی اتصال چین به عنوان بزرگترین صادر کننده کالا در جهان به کشورهای اروپایی و بالعکس خواهد بود.



منبع

آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز 25 خرداد ماه جاری نیز در تهران میزبان سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بود که  تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی بین دوکشور در حضور سران ایران و ترکمنستان به امضا رسید تا مکمل بخشی از همکاری قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه روی ریل طلایی تقویت مناسبات و همکاری تجاری باشد.