توافق برای گسترش همکاری های اقتصادی / مرزهای مشترک بین دو کشور باید “مرزهای صلح و دوستی” باشد.

توافق برای گسترش همکاری های اقتصادی / مرزهای مشترک بین دو کشور باید "مرزهای صلح و دوستی" باشد.

در پایان سفر رسمی آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری اسلامی پاکستان، بیانیه مشترک دو کشور صادر شد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

1- به دعوت نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان جناب آقای محمد شهباز شریف، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید ابراهیم رئیسی از تاریخ 22 تا 24 آوریل 2024 به صورت رسمی به پاکستان سفر کرد. . رئیس جمهور کشورمان را در سفر رسمی به پاکستان، هیئت بلندپایه ای متشکل از وزیر امور خارجه، جناب آقای امیر عبداللهیان، سایر اعضای دولت و مقامات ارشد کشور همراهی می کردند.

2- جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سطح هیئت با نخست وزیر محمد شهباز شریف گفتگو کردند. در این گفت وگوها، دو طرف در مورد طیف گسترده ای از روابط دوجانبه پاکستان و ایران بحث و تبادل نظر کردند و همچنین در مورد مسائل منطقه ای و جهانی مورد علاقه دو طرف تبادل نظر کردند. در این بازدید چندین یادداشت تفاهم/توافقنامه نیز امضا شد.

3- دو طرف توافق کردند که تعاملات متقابل را از طریق تبادل منظم دیدارهای سطح بالا برای تقویت روابط برادرانه تقویت کنند.

4- طرفین با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تمدنی دو کشور اسلامی همسایه بر تعهد خود بر ادامه تحکیم این روابط از طریق ارتقای فعالیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و گردشگری و توسعه گردشگری به اماکن مذهبی تاریخی تاکید کردند. در هر دو کشور این کار را کردند

5- دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرزهای صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیدات تاکید کردند. . آنها مانند تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر بر قاچاق انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی تاکید داشتند.

6- دو طرف بر ادامه گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تعهد خود برای تبدیل مرزهای مشترک خود از مرزهای صلح به مرزهای رفاه از طریق پروژه‌های توسعه اقتصادی مشترک از جمله ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک و مناطق آزاد اقتصادی توافق کردند. و باز شدن مرزهای جدید آنها همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه انرژی از جمله تجارت برق، خطوط انتقال نیرو و پروژه خط لوله گاز IP تاکید کردند. دو رهبر توافق کردند که تجارت دوجانبه را طی پنج سال آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهند. دو طرف بر ضرورت مشارکت اقتصادی پایدار بلندمدت و الگوی مشترک اقتصادی و ارتباطی منطقه ای به ویژه برای توسعه اقتصادی اجتماعی استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان تاکید کردند.

7- به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی دوجانبه، دو طرف توافق کردند که توافقنامه تجارت آزاد (FTA) و نشست‌های آتی رایزنی‌های سیاسی دوجانبه سالانه (BPC) و کمیته تجارت مشترک (JBTC) را علاوه بر دور نهایی به سرعت نهایی کنند. . از 20 ثانیاً برگزاری مذاکرات کمیته مشترک اقتصادی (JEC) در آینده نزدیک. آنها همچنین توافق کردند که تبادل منظم کارشناسان اقتصادی و فنی و همچنین هیئت های اتاق های بازرگانی دو کشور را برای تعمیق همکاری های اقتصادی تسهیل کنند. همچنین قرار شد «نقطه مرزی رامدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت «التیر» اعلام شود و دو بازارچه مرزی برای امرار معاش بازگشایی شود.

8. توافق شد که مکانیسم‌های مبادله تجاری بین دو طرف برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به‌ویژه با توجه به تلاش‌های مشترک جاری مانند بازارهای زندگی مرزی که به بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی کمک می‌کند، به طور کامل اجرا شود. یک قدم به جلو به سمت افزایش امنیت مرزی بیشتر می شود.

9- پاکستان و ایران بر اهمیت استفاده از موقعیت جغرافیایی خود برای تقویت ارتباطات بین دو کشور و همچنین با کل منطقه تاکید کردند. دو طرف با خرسندی پیشرفت های حاصل شده در حمل و نقل منظم کالا تحت موافقتنامه TIR را مورد توجه قرار دادند و توافق کردند که این توافقنامه برای ارتقای تجارت کارآمد، سریع و بدون موانع بین پاکستان و ایران به طور کامل عملیاتی شود. توافق شد که عملیاتی شدن کامل موافقتنامه TIR همچنین یکپارچگی و اتصال منطقه ای را در سراسر منطقه گسترده تر ECO افزایش دهد.

10- دو کشور به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری اقتصادی، عزم خود را برای ارتقای همکاری ها در زمینه های اتصال، توسعه زیرساخت ها و انرژی ابراز کردند. دو کشور همچنین بر توسعه روابط دوجانبه سودمند و پایدار بین بنادر گوادر و چابهار توافق کردند.

11- هر دو طرف ضمن محکوم کردن تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، اذعان داشتند که تروریسم تهدیدی مشترک برای صلح و ثبات منطقه و مانع بزرگی در راه توسعه منطقه است. با اتخاذ رویکردی مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از سازوکارهای نهادی دوجانبه موجود برای مقابله با این تهدید و مقابله موثر با آن، با رعایت کامل اصول منشور سازمان ملل به ویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی موافقت شد. از عضو ایالت ها. دو طرف همچنین نقش کلیدی افزایش فرصت های اقتصادی و تجاری در بهبود محیط امنیتی در مناطق مرزی را شناسایی کردند.

12- با توجه به تحولات منطقه ای و جهانی، دو طرف بر اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی برای یافتن راه حل های قابل قبول دوجانبه برای چالش های مشترک تاکید کردند.

13- دو طرف بر لزوم حل و فصل موضوع کشمیر از طریق گفت و گو و روش های مسالمت آمیز بر اساس خواست مردم آن منطقه و مطابق با قوانین بین المللی تاکید کردند.

14- دو طرف حملات و جنایات مستمر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و محاصره غیرانسانی غزه را که منجر به مرگ و ویرانی گسترده و همچنین آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی شد، قویاً و صریح محکوم کردند. آنها خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط، دسترسی بلامانع به کمک های بشردوستانه به ساکنان محاصره شده غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و پاسخگویی در قبال جنایات رژیم اسرائیل شدند. آنها حمایت خود را از راه حل عادلانه، جامع و پایدار بر اساس آرمان های مردم فلسطین تأیید کردند.

15- دو طرف توافق کردند که سازمان همکاری شانگهای یک مجمع مهم برای امنیت و توسعه منطقه ای است که فرصت هایی را برای تحقق توانایی های اقتصادی، ترانزیتی، تجاری، جوانان و ارتباطات کشورهای عضو فراهم می کند. دو طرف از روابط و همکاری نزدیک دو کشور در تمامی سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای ابراز خرسندی کردند. آنها همچنین بر اهمیت از سرگیری زودهنگام فعالیت های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان برای هماهنگی تلاش ها برای حفظ ثبات و توسعه روابط اقتصادی در منطقه تاکید کردند.

16- دو طرف ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های منطقه ای برای توسعه اقتصادی، با اذعان به اینکه منطقه اکو دارای پتانسیل بالایی برای توسعه اقتصاد کشورهای عضو است، خواستار همکاری فعال کشورهای منطقه در چارچوب اکو شدند. . . آنها این دیدگاه را به اشتراک گذاشتند که همکاری سازمان همکاری شانگهای – اکو می تواند نقش ارزشمندی در تسریع پیشرفت و توسعه در کل منطقه ایفا کند.

17- دو طرف بر تعهد خود به انکشاف افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد و مستقل عاری از تهدیدات تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر تاکید کردند. دو طرف خاطرنشان کردند که حضور سازمان های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است و دو طرف بر تمایل خود برای تقویت همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​امنیت و ایجاد یک جبهه واحد تاکید کردند. علیه تروریسم دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی تلاش های منطقه ای و بین المللی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه تاکید و بر مشارکت مثبت مجامع منطقه ای موجود در این زمینه تاکید کردند. هر دو طرف ضمن احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان اذعان داشتند که مشارکت بیشتر تمام بخش های افغانستان در تصمیم گیری های کلیدی منجر به افزایش صلح و ثبات در این کشور خواهد شد.

18- جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با جناب آقای آصف علی زرداری رئیس جمهوری اسلامی پاکستان دیدار کردند. سران دو کشور با ابراز خرسندی از سطح کنونی روابط دوجانبه بر تعهد خود برای تقویت همکاری‌های چندجانبه در زمینه‌های سود متقابل تاکید کردند.

19- یوسف رضا گیلانی رئیس مجلس سنای پاکستان و سردار ایاز صدیق رئیس مجلس ملی پاکستان نیز از آقای رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کردند. دو طرف در دیدارهای خود بر لزوم افزایش تعاملات میان پارلمان های دو کشور تاکید کردند.

20- دو طرف بر اساس معاهده استرداد بین ایران و پاکستان، مصوب 1960 و قرارداد انتقال محکومان بین دو کشور، مصوب 1395، بر آزادی زندانیان یکدیگر و اتخاذ تدابیر برای استرداد آنها توافق کردند.

21- دو طرف حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را که نقض غیرقابل قبول حاکمیت سوریه و تضعیف ثبات و امنیت آن تلقی می شود، به شدت محکوم کردند. آنها موافقت کردند که این حمله ناقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد است و بر اساس کنوانسیون 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک غیرقانونی است. از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا جلوی ماجراجویی های رژیم اسرائیل در منطقه و اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل در حمله به تأسیسات خود را بگیرد. همسایگان و مراکز هدف مانع از دیپلماسی خارجی می شوند.

22- دو طرف افزایش حوادث اسلام هراسی و هتک حرمت به قرآن کریم و مقدسات در برخی کشورها را محکوم کردند. آنها همچنین تاکید کردند که نباید به بهانه آزادی بیان، حمایت از نفرت مذهبی که به تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می انجامد، مجاز باشد. آنها از پذیرش قطعنامه 264/78 مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عنوان “اقدامات برای مبارزه با اسلام هراسی” در این زمینه استقبال کردند و خواستار تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای مبارزه با اسلام هراسی در اسرع وقت و همچنین اجرای سایر اقدامات مرتبط شدند. در قطعنامه دقت. . جمهوری اسلامی ایران همچنین از ابتکار جمهوری اسلامی پاکستان در تصویب قطعنامه تحت عنوان «اقدامات مبارزه با اسلام هراسی» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قدردانی کرد.

23- دو طرف بر احترام بین المللی به تنوع نظام های اجتماعی، حقوقی و دولتی تاکید کردند. آنها همچنین بر اصول جهان شمول، بی طرفی، عینیت، عدم گزینش، گفتگوی سازنده بین المللی و همکاری در جهت ارتقاء و حمایت از کلیه حقوق بشر تاکید کردند و مخالفت شدید خود را با مداخله در امور داخلی کشورها به هر شکل اعلام کردند.

24- دو طرف تاکید کردند که هر کشور تاریخ، فرهنگ، ویژگی‌های منحصر به فرد ملی، نظام‌های اجتماعی متنوع و سطوح توسعه اجتماعی و اقتصادی خاص خود را دارد و حقوق بشر باید با تعهدات مندرج در قوانین بین‌المللی حقوق بشر سازگار باشد دو طرف بر افزایش رایزنی و همکاری برای حفظ حقوق بشر و ارتقای آن تاکید کردند.

25- رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان از همه ابعاد همکاری دو کشور در مجامع چند جانبه از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی (ECO)، سازمان همکاری شانگهای (SCO) و سازمان اقتصادی استقبال کردند. همکاری و توسعه. همکاری اسلامی سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی D-8 و گفتگوی همکاری آسیایی از ابتکارات کنفرانس روسای مجالس شش کشور منطقه و ابتکارات نشست دبیران شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کردند. . کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ابتکارات نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان. آنها همچنین با آغاز مذاکرات تجارت آزاد در سازمان همکاری اقتصادی موافقت کردند.

26- جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در تاریخ 23 و 24 آوریل 2024 به لاهور و کراچی سفر کردند و قبر علامه محمد اقبال را در لاهور زیارت کردند و از قبرستان ایشان بازدید کردند. جناب آقای رئیسی در مراسم تاج گل بر مزار قائد در کراچی شرکت کردند. وی همچنین در نشستی با حضور بازرگانان دو طرف در کراچی سخنرانی کرد و در سخنرانی خود بخش خصوصی دو کشور را به توسعه روابط نزدیکتر در چارچوب شورای تجاری مشترک و همچنین از طریق تبادل تشویق کرد. – هیئت های تجاری و برگزاری نمایشگاه های تجاری.

27- رئیس جمهوری اسلامی ایران از میزبانی گرم نخست وزیر پاکستان از هیئت ایرانی قدردانی کرد.

28- رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین از رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.

اسلام آباد،

5 مه 1403 – 24 آوریل 2024

انتهای پیام/