ترامپ: ایران به یک قدرت جدید تبدیل شده است

ترامپ: ایران به یک قدرت جدید تبدیل شده است

ترامپ: ایران به یک قدرت جدید تبدیل شده است

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه ای ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد و گفت که سیاست های دولت جو بایدن در قبال ایران، این کشور را به قدرتی جدید در منطقه تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه ای مدعی شد که سیاست های او تهدید ایران را در منطقه خنثی می کند، اما اکنون با وجود دولت بایدن، ایران به یک “قدرت جدید” تبدیل شده است.
ترامپ در مصاحبه ای با نیوزمکس که در وب سایت آن منتشر شد، گفت: سه سال پیش، اما مورد احترام بود. ما کارهایی انجام دادیم که هیچ کس فکر نمی کرد ممکن است. با وجود تأیید ابراهیم، ​​صلح در خاورمیانه برقرار بود. ما چهار قرارداد (با کشورهای عربی) امضا کرده‌ایم و می‌توان قرارداد دیگری را منعقد کرد، فکر می‌کنم تقریباً با همه، حتی با ایران، هر چقدر هم دور از ذهن باشد.
ترامپ اندکی پس از ورود به کاخ سفید، با ادعای ناقص بودن توافق هسته‌ای، از توافق هسته‌ای خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی را نیز به عنوان بخشی از سیاست «کمپین فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد و به تأثیر این موارد اشاره کرد. اقدامات و ادعا: ایران ورشکسته بود. من اجازه نمی دهم کسی از آنها چیزی بخرد. پولی برای حزب الله نداشتند. برای کسی پول نداشتند. آنها باید برای کارشان دستمزد می گرفتند. بعد بایدن آمد و تحریم ها را کنار گذاشت، همه چیز را کنار گذاشت و حالا آنها (ایران) 200 میلیارد دلار پول نقد دارند.
ترامپ به از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین دولت آمریکا و ایران در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای اشاره می کند که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دستور کار سیاست خارجی دولت وی قرار گرفت.
اما با وجود پیشرفت‌های حاصل از این مذاکرات، پس از چند ماه، شرکای غربی در توافق، مسائل فراسرزمینی از جمله مسائل داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را مطرح کردند، ادعایی که مسکو و تهران رد شد و متوقف شد.
مقامات ایرانی تاکید کردند که اگر غرب اراده سیاسی لازم را از خود نشان دهد، آماده است تا توافق لغو تمامی تحریم ها در وین را نهایی کند که در راستای منافع ملی ایران است.
ترامپ در ادامه گفت و گو با نیوزمکس با اشاره به آزادسازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی در چارچوب توافق مبادله زندانیان ایران و آمریکا در چند ماه گذشته گفت: منظورم حتی شش دلار هم نیست. یک میلیارد دلاری که آنها (دولت بایدن) برای پنج زندانی پرداخت کردند.» آمریکایی ها پرداخت کردند که واقعاً باورنکردنی است یا 10 میلیارد دلاری که برای برق عراق پرداخت کردند نیست؟
ترامپ درباره روابط ایران و عراق گفت: ایران و عراق قبل از حمله آمریکا به عراق برای سرنگونی صدام حسین در پی حادثه تروریستی 11 سپتامبر که دامنه عمل ایران را در منطقه محدود کرد، در حال جنگ با یکدیگر بودند، اما اکنون ایران در حال جنگ است. از عراق به عنوان یکی از نیروهای نیابتی ایران.
وی همچنین مدعی شد: آنها بسیار ثروتمند هستند زیرا عراق تابع ایران است.
رئیس جمهور سابق آمریکا با ادعای مالکیت 300 میلیارد دلاری عراق، گفت: ایران کسی است که کنترل امور را در دست گرفته است. بنابراین آنها بلافاصله 200 میلیارد دلار در دولت بایدن و 300 میلیارد دلار در عراق دارند. این درست است. حالا این قدرت است.
انتهای پیام/