تحلیلگر آمریکایی: اکثریت آمریکایی‌ها خواستار بازگشت به برجام هستند

این تحلیلگر آمریکایی مسائل منطقه غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسیاری معتقدند اگر توافق نشود، مسوولیت آن متوجه ضعف شدید دولت بایدن در داخل امریکا و تمایل به بهانه ندادن دست جمهوری‌خواهان خواهد بود، گفت: سال میلادی جاری، ۲۰۲۲، در آمریکا شاهد برگزاری انتخابات میاندوره ای هستیم که در میان چالش های بزرگی به مانند تورم و افزایش قیمت سوخت برگزار خواهد شد.

این تحلیلگر مسایل بین المللی افزود: اکنون مشخص شده است که یکی از اهداف ترامپ برای ایجاد موانع سیاسی در برابر بازگشت جانشینش به برجام، کارساز بوده است. اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریست، بخش مهمی از این راهبرد ترامپ بود. متاسفانه باید گفت که این بخش از سیاست ترامپ آنچه را که می خواست، محقق کرده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد: به علاوه تنش های اخیر میان ایران و آمریکا به جمهوریخواهان امکان بیشتری داده است تا حملات خود را بر احیای برجام از سوی بایدن افزایش دهند.

جورجیو کافیرو در پاسخ به این سوال که سیاست داخلی آمریکا و موضع کنگره چه تأثیری بر رویکرد بایدن در قبال توافق هسته‌ای با ایران داشته است؟ اظهار داشت: بحث سیاست داخلی آمریکا در خصوص برجام جالب توجه است چرا که اکثریت مردم آمریکا خواستار حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران و بازگشت به برجام هستند. به این معنی، بازگشت آمریکا به برجام یک خواست پرطرفدار در میان آمریکایی هاست.

«جورجیو کافیرو» تحلیلگر آمریکایی که مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس و محقق مسائل حوزه غرب آسیا (خاورمیانه) است، در گفتگوی اختصاصی با آژانس خبری سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا بازگشت به توافق هسته ای را با ادامه تحریم ها و عدم ارائه تضمین در مورد برجام به تاخیر انداخته است؟ گفت: در ابتدا که جو بایدن روی کار آمد، تصور می کرد با ادامه فشار سیاست های تحریمی دوران ترامپ می تواند امتیاز بیشتری از ایران دریافت کند؛ امتیازاتی که تیم بایدن فکر می کرد می تواند به سود ایالات متحده باشد.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

وی تصریح کرد: اما بر کسی پوشیده نیست که گروه های منفعت طلب پر نفوذی در سیاست آمریکا هستند که بشدت با برجام مخالفت می کنند. همچنین برخی متحدان آمریکا در خاورمیانه، از مخالفان برجام هستند. این جریان های داخلی و خارجی بر سیاستگذاری خارجی دولت بایدن نفوذ دارند.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.



منبع

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

وی ادامه داد: بنابراین بایدن ناگزیر به توجه به این عوامل داخلی پیش از هر گونه تصمیم گیری درباره برجام و به طور کلی رویکردش به ایران است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

آمریکا پس از بیش از یک هفته از آنکه جمهوری اسلامی ایران نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع وین بیان کرده بود، اعلام کرد.

کافیرو تصریح کرد: بایدن نگران سمت و سوی انتخابات ماه نوامبر است. جمهوریخواهان فشار سنگینی به کاخ سفید وارد می کنند تا وارد تعامل دیپلماتیک با ایران نشود. هر گامی که بایدن برای مصالحه با ایران در برجام بردارد، با واکنش بسیار خصمانه جمهوریخواهان روبرو خواهد شد.