ایرانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منبع اصلی بی ثباتی در سوریه است

ایرانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منبع اصلی بی ثباتی در سوریه است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع “وضعیت خاورمیانه (سوریه)” بر خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش هایی از سوریه را اشغال کرده اند، تاکید کرد. قلمرو کشور

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، متن سخنان اميرسعيد ايراني به شرح زير است:

خانم رئیس جمهور،

وضعیت انسانی در سوریه همچنان بد است. مردم سوریه از چالش های اقتصادی عمیقی رنج می برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، 16.7 میلیون نفر، نزدیک به 70 درصد از جمعیت سوریه، به کمک های بشردوستانه نیاز فوری دارند. سطح فعلی بودجه اختصاص داده شده برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران کننده است.

گزارش سازمان ملل تأیید می کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع به 4.07 میلیارد دلار نیاز است. این مقدار برای رفع نیازهای فوری 10.8 میلیون نفر در معرض خطر از این 16.7 میلیون نفر ضروری است.

خانم رئیس جمهور،

ارائه امداد فوری مهم است، اما یک راه حل طولانی مدت پایدار نیست. تلاش ها باید بر بازسازی زیرساخت های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود. متأسفانه آمریکا و متحدانش تصمیم گرفتند چشم خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریم ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می کنند که نمی توانند از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک به آن دست یابند.

آنها همچنین تلاش های مذبوحانه ای مانند سیاسی کردن کمک های بشردوستانه و جلوگیری از بازگشت آوارگان انجام داده اند.

جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم های یکجانبه است. ادامه چنین اقدامات غیرانسانی، حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می کند، کل مردم سوریه را مجازات می کند و وضعیت اسفبار آسیب پذیرترین گروه های جامعه را تشدید می کند.

خانم رئیس جمهور،

جمهوری اسلامی ایران از همکاری دولت سوریه با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی که امکانات لازم برای امداد رسانی و کمک به مناطق آسیب دیده از بحران را فراهم می کنند، قدردانی می کند. هر مکانیزم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

خانم رئیس جمهور،

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی ناجوانمردانه رژیم اسرائیل در اول آوریل 2024 علیه مراکز دیپلماتیک کشورمان در دمشق را به شدت محکوم می کند.

رژیم اسرائیل نقض آشکار منشور ملل متحد به ویژه بند 4 ماده 2 منشور ملل متحد، قوانین بین المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را مرتکب شده است. این نقض فاحش نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی نیز بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می کنیم.

خانم رئیس جمهور،

جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از روند سیاسی تحت رهبری و مالکیت سوریه و تسهیلات سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد و همچنین به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان کمک خواهد کرد.

ما به حمایت از تلاش های آقای پدرسن، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می دهیم.

احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش مستمر برای مبارزه با همه گروه های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از دولت سوریه در تلاش برای مبارزه با تروریسم حمایت و کمک می کند.

با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه که بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کرده اند، تاکید می کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها ناقض حاکمیت و خاک سوریه است، بلکه منبع اصلی بی ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای تقویت موقعیت گروه های تروریستی و ارتکاب جنایات بیشتر فراهم می کند.

خانم رئیس جمهور،

جمهوری اسلامی ایران متعهد است با همکاری شرکای خود در روند آستانه، در جهت عادی سازی اوضاع به شیوه ای پایدار و بلندمدت در داخل و اطراف سوریه تلاش کند.

همچنین بسیار مهم است که هر کاری که ممکن است برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به سرزمین خود و رفع نیازهای بشردوستانه آنها انجام شود.

در نهایت تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم یاغی اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ و نسل کشی در غزه، برقراری آتش بس فوری و دائمی و پایان دادن به فعالیت های بی ثبات کننده خود در غزه کند. منطقه.

انتهای پیام/