اولویت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزایش صادرات است

وی ادامه داد: از سال گذشته پس از برگزاری دوره‌های آموزشی نظری و کارگاه‌هایی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از موسسه‌ها مانند سازمان‌های توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، بازدید کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه از استان‌ها آغاز شد و تاکنون از قزوین و مرکزی و همچنین عسلویه بازدید داشتیم.

رییس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه گفت: کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها، واسط بین بدنه اقتصادی داخلی و زمینه های خارج کشور هستند و آگاهی کامل آنها از ظرفیت ها اقتصادی استان ها بویژه در زمینه دانش بنیان کمک بسیاری به آنها می کند.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، جمعی از رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه سه شنبه وارد اصفهان شدند و در سفری سه روزه با ظرفیت ها و توانمندی های این استان در بخش های مختلف از جمله اقتصاد دانش بنیان و واحدهای صنعتی آشنا می شوند.

وی بابیان اینکه اخیراً با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته‌ای در وزارت امور خارجه در این زمینه تشکیل‌شده است، اضافه کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه معرفی‌شده‌اند که درزمینهٔ های مختلف مانند حمل و نقل، پزشکی و دارویی توان صادراتی دارند.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۳۸ نفر از کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه پس از گذراندن دوره های آموزشی و بازدید از چند استان به محل ماموریت خود اعزام می شوند، خاطرنشان کرد: آنها به شرق آسیا، آسیای میانه، افریقا، آمریکای لاتین و اروپا اعزام می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری اتاق های بازرگانی و استانداری ها، زمینه سفر کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه به سایر استان ها نیز فراهم شود.

محمدجواد همت پناه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی افزود: کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با آگاهی درباره بخش اقتصادی و شرکت‌های تولیدی و صادراتی استان‌های مختلف به محل مأموریت خود اعزام می‌شوند تا فرصت‌های مناسب را برای افزایش صادرات بیابند.

همت پناه اضافه کرد: بر اساس همین احساس نیاز، تصمیم گرفته شد که کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه قبل از اعزام به محل مأموریت خود، بازدیدهای استانی داشته باشند تا با آشنایی کامل از ظرفیت‌ها و نیازهای هر استان بررسی کنند که چه‌کاری برای توسعه صادرات استان‌ها در این مأموریت‌ها می‌توانند انجام دهند.

همت پناه با تأکید بر اینکه در این بازدیدها با شرکت‌های توانمند صادراتی آشنا شدیم، خاطرنشان کرد: این بازدیدها کمک می‌کند تا کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با بینش کافی به محل مأموریت خود در کشورهای دیگر بروند و با پیگیری نیازها به‌منظور بازاریابی و کشف فرصت‌های تجاری برای شرکت‌های ایرانی به‌ویژه واحدهای دانش‌بنیان و فناور اقدام کنند.

وی بابیان اینکه ما در استان‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های صادراتی متنوعی داریم، اظهار داشت: یکی از ملزومات کار یک کارشناس اقتصادی وزارت امور خارجه این است که آگاهی کاملی نسبت به ظرفیت‌های داخل کشور داشته باشد و بداند این ظرفیت‌ها درزمینهٔ های تولید، فرصت های تجاری، سرمایه‌گذاری و صادرات و همچنین نیازمندی‌های صنایع داخلی ما چیست.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان، ۱۱۲ شهر و ۸۴۹ روستا دارد.



منبع