امنیت مرزهای مشترک، محور سفر معاون وزیر خارجه ایران به افغانستان

با توجه به مرز مشترک طولانی میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان که نزدیک به یکهزار کیلومتر است، تامین امنیت مرز همواره از اصلی ترین موضوع های گفت و گو میان مقامات دو کشور بوده است.

همچنین با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین و شوق سفر میلیون ها نفر از مسلمانان سراسر جهان به کربلا، هزاران نفر از مردم مسلمان افغانستان نیز مشتاق این سفر هستند و بسیاری از آنها برای سفر زمینی به کربلا، ناگزیر به عبور از خاک جمهوری اسلامی ایران هستند. هماهنگی های لازم برای صدور روادید برای تعداد زیادی از شهروندان افغان که قصد سفر به کربلا در ایام اربعین دارند، یکی از موضوع های اصلی سفر جاری بیگدلی به کابل است.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی ، سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام این خبر، در صفحه توئیتر خود نوشت:  علیرضا بیگداری معاون کنسولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور مذاکره با مقامات افغانستان در زمینه همکاری های کنسولی، قانونمند کردن سفرهای غیرقانونی اتباع افغانستان به ایران، امنیت مرزهای مشترک و صدور روادید متقاضیان سفر به کربلا درایام اربعین به افغانستان سفر کرده است.

همچنین به دلیل وقوع برخی رویدادهای مرزی در روزها و هفته های اخیر میان ایران و افغانستان، رسیدگی به این مسائل و رایزنی با مقامات حکومت افغانستان برای تامین حداکثری امنیت مرزها، از دیگر اهداف سفر معاون کنسولی وزیر خارجه ایران به کابل است.



منبع