الجزیره: حدود 13 درصد از رقبا در انتخابات مجلس ایران را زنان تشکیل می دهند

الجزیره: حدود 13 درصد از رقبا در انتخابات مجلس ایران را زنان تشکیل می دهند

یکی از رسانه های قطری در گزارشی به بررسی انتخابات شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری و همچنین حضور رهبر ایران در این انتخابات پرداخت.

به گزارش ایسنا، یک رسانه قطری با اشاره به انتخابات شورای اسلامی و شورای رهبری خبرگان رهبری نوشت: رأی دهندگان در ایران برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس قانونگذاری کشور به پای صندوق های رای می روند. بیش از 15 هزار نامزد برای کسب 290 کرسی در شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می کنند.

الجزیره گزارش داد که ایرانی ها نیز در حال حرکت برای انتخاب اعضای شورای رهبری خبرگان هستند که نهاد مهمی است که ماموریت آن انتخاب رهبر ایران است.

حدود 13 درصد از نامزدهای رقابت در انتخابات را زنان تشکیل می دهند.

دوره نمایندگی چهار سال است و اقلیت های مذهبی در ایران نیز پنج کرسی در مجلس دارند.

رای گیری در شعب اخذ رای از ساعت 8 صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد داشت، اما ممکن است زمان رای گیری تمدید شود.

حدود 61 میلیون نفر از جمعیت 85 میلیونی ایران حق رای دارند.

تقریباً 59000 شعبه اخذ رای در سراسر ایران وجود دارد که اکثر آنها در مدارس و مساجد مستقر هستند و 1700 دستگاه الکترونیکی رای گیری در حال استفاده است.

به گفته وزارت کشور ایران، حدود 250 هزار نیروی امنیتی و انتظامی در سراسر کشور برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات مستقر شده اند.

الجزیره همچنین به حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در مراکز رأی گیری امروز توجه کرد و نوشت: رهبر ایران رای خود را در تهران در جمع خبرنگاران به صندوق انداخت.

رهبر ایران از مردم ایران خواست تا هر چه زودتر رای دهند و اظهار داشت که دوستان و دشمنان ایران بر مشارکت نظارت دارند.

رهبر انقلاب اسلامی در پای صندوق های رای با تاکید بر این موضوع گفتند: به این موضوع توجه کنید، دوستان خود را خشنود کنید و منتقدان خود را راضی کنید.
وی با تأمل در اظهارات امروز خامنه‌ای پس از رای‌گیری در دقایق ابتدایی رای‌گیری، در دو توصیه خود گفت: به مردم عزیزمان سفارش می‌کنم که قرآن ما را به رقابت در کار خیر و برتری بر دیگران سفارش کرده است. من این را در گذشته گفته ام و امروز تاکید می کنم که باید هر چه سریعتر فرصت را غنیمت بشمارید و هرچه سریعتر رای دهید.
وی افزود: توصیه دوم من این است که با تعداد آرای مورد نیاز آن حوزه رای دهید و کمتر رای ندهید. مثلا در تهران 16 نفر برای خبرگان لازم است پس به 16 نفر رای دهید و کمتر از 16 نفر رای ندهید یا به 30 نفر شورای شهر تهران رای دهید و کمتر از آن رای ندهید. این توصیه اکید من است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مردم عزیز ما بدانند که امروز چشمان بسیاری از مردم دنیا، افراد، سیاستمداران و صاحبان مناصب برجسته ملی و سیاسی، به سوی ایران و شماست و می خواهند ببینند. . چه کار می کنید و نتیجه انتخابات چه می شود؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفتند: دوستان ما و دلواپسان ملت ایران و مستضعفان از هر سو ناظر مسائل کشور و ملت عزیزمان هستند. مطمئن شوید که دوستان خود را خوشحال کنید و منتقدان خود را خوشحال کنید.
انتهای پیام/