اسلامی: نصب ماشین‌های جدید را شروع کرده‌ایم/ مابقی دوربین ها نیز ظرف امشب جمع می‌شوند

* ۱۷ الی ۱۸ دوربین فراپادمانی آژانس/ گازدهی به سانتریفیوژهای جدید

معاون رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست‌هاست.

وی همچنین به اقدامات و همکاری های سازمان انرژی اتمی با دانشگاه‌ها نیز پرداخت.

وی با اشاره به حسن نیت و حسن ظن در برجام از سوی ایران خاطرنشان کرد: این به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گیرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در صنعت فولاد همه ابزار دقیق ما هسته‌ای است و در زمان تحریم این کارخانه‌ها یکی پس از دیگری می‌خوابید. سیستم‌های ابزار دقیق ۱۵۰ تا ۱۶۰ کارخانه بزرگ کشور اعم از پالایشگاه، سیمان و فولاد متوقف شده بود و به آنها سرویس نمی‌دادند ولی الان سازمان انرژی اتمی این خدمات را به صنایع کشور می‌دهد. ما به اینها محصول می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: الان به وزارت نفت برای شناسایی و اکتشاف چاه‌های نفت سرویس می‌دهیم. علاوه بر این، با وزارت نیرو وارد گفت‌وگو شدیم که اعماق زمین را به آنها نشان دهیم. در محیط زیست و خنثی سازی پساب‌ها و …دامنه وسیعی را در دستور کار داریم. 



منبع

وی همچنین با ذکر این نکته که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در محیطی فنی، فوق‌العاده و متاثر از ضوابط آژانس ادامه دارد، خاطرنشان کرد: با عنایت خدا، هدایت‌های مقام معظم رهبری و همت دانشمندان جوان و حمایت همه دولت‌ها و روسای ادوار سازمان انرژی اتمی، فرصت بالندگی تحقیقاتی و صنعتی در حوزه هسته‌ای برای ایران فراهم شده است.

اسلامی در ادامه سخنانش با بیان این که تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است و با طرح این سوال که چرا ایران برجام را پذیرفت؟ پاسخ داد: برای اینکه رفع اتهام شود و اعتمادسازی کند. ایران از خودش صبر راهبردی نشان داد که به دنیا نشان دهد که این اتهامات واهی است. ایران در همین راستا پذیرفت حرکت هسته‌ای خود را کُند کند و در کمیت و کیفیت تغییر حرکت بدهد و به آژانس برای اعتمادسازی اجازه نظارت‌های فراپادمانی داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:  از اول انقلاب لحن دولت ها متفاوت بوده اما دشمنی آمریکا تغییری نکرده و در ۲۰ سال گذشته همه کاری کردند تا جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امشب (پنجشنبه) در برنامه «صف اول» حضور یافت و در مورد آخرین تحولات در حوزه هسته‌ای و مناسبات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس به گفت‌وگو پرداخت.  

اسلامی گفت: ما عملیات هیجانی ماجراجویانه انجام نمی‌دهیم. ما رسما اعلام کرده‌ایم برنامه هسته‌ای ما چیست. براساس اساسنامه آژانس این سازمان وظیفه دارد برای گسترش برنامه هسته ای به کشورها کمک کند.

اسلامی بیان کرد: اراده ای در شخص مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده نمی‌شود که قانع نشود. به فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خاتمه دادیم و فردا هم به فعالیت بقیه خاتمه می‌دهیم که کلا تعداد آنها ۱۷ الی ۱۸ تاست. ماشین‌های سانتریفیوژ جدید را نصب کرده و گازدهی را شروع کردیم. برای گازدهی ماشین‌های پیشرفته  بازرسان آژانس آمدند و بازدید کردند.

وی گفت: این بازی‌ها چیست که سر ملت ایران در می‌آورید؟ 

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و پیروی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: باعث تاسف است که یک نهاد بین المللی توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره برداری قرار گرفته و حیثیت آن را زیر سوال ببرد. 

اسلامی همچنین گفت که در بحث تحقیق و توسعه هشت سال از برنامه جلوتر هستیم و افزود: در مذاکرات اخیر محدودیت‌های ماشین را چهار سال کم کردند و به قول خودشان تخفیف دادند. الان ۱۲ معدن در دستورکار ماست و تعداد زیادی هم در دست مطالعه است و در پنج سال آینده در بحث فرآوری معدنی متفاوت تر از قبل خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به ساخت بیمارستان یون درمانی اشاره کرد و گفت: ۱۷ رادیوداروی جدید در پژوهشگاه ما در حال طراحی است. 

وی درباره اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی و توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس نیز گفت: ما ضبط دوربین‌های برجامی را به عنوان باقیمانده حسن نیت نگهداشته بودیم، ولی الان که اتهامات واهی و غیرقابل قبول مطرح شد، تصمیم اخیر اتخاذ شد. به عنوان مثال در بحث مکان‌های ادعایی با این که اعلام کردند موضوع جابرابن حیان بسته شده، هر سه ماه یک بار از جابر ابن حیان بازرسی می‌کنند. صفحه اورانیوم فلزی که به دنبال آن بودند دیدند که در جابرابن حیان است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ما از این هیاهوها و جریانات سیاسی تاثیر نمی‌پذیریم.

معاون رئیس جمهور خطاب به اروت و آمریکا گفت: در خود برجام کل این بسته اتهامات و نسبت‌های ناروا را در قالب PMD بستید و بسته شد و آن را کنار گذاشتید و بعد خود شما هم هیچ کدام از تعهداتتان را انجام ندادید و حالا دوباره می‌خواهید به برجام برگردید، بیایید و برگردید. ولی چرا پکیج بسته شده که دلیل وجودی برجام است را آن وسط باز کردید. 

اسلامی همچنین به خدمات سازمان انرژی اتمی به صنعت هوایی کشور اشاره کرد و افزود: لیزر دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. متاسفانه طرف‌های مقابل به لیزر و هسته‌ای حالت امنیتی دادند و با مراحمتی که ایجاد کردند خواستند کشور را در مضیقه قرار دهند که این رشته‌ها محدود شود. ما مرکز رسا را در سازمان انرژی اتمی ایجاد کردیم که محلی برای آمد و شد استارت آپ‌ها و شرکت‌های جوان و جوانان خلاق شده که محل داد و ستد فناوری است که ما این چرخه ایده تا محصول را بتوانیم پرشتاب حرکت دهیم.