ابتکار عمل ایران برای موفقیت گفت‌وگوها در دوحه/ آمریکا بهانه‌ای ندارد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پس از حدود وقفه سه و ماه نیمه به صورت حضوری این بار در دوحه از سرگرفته شده است و تلاش‌های دوحه برای توافق موجب شد که این بار دوحه به عنوان پایتخت گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایران انتخاب شود.

حال باید دید که آیا آمریکا در عمل می‌تواند به تصمیمی برای بازگشت به برجام برسد یا خیر چراکه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران، راه را برای بهانه ‌جویی طرف مقابل بسته است و این دور از مذاکرات، آزمونی برای طرف‌های مقابل در بازگشت به تعهدات خودشان است.

از طرفی ادامه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها موجب نخواهد شد که جمهوری اسلامی ایران همواره از رویدادهای مهم سیاست خارجی یعنی اولویت با همسایگان ، روابط راهبردی و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه باز بماند.

اینکه مذاکرات تا چه زمانی ادامه پیدا کند، هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد تا به این جا گفت‌وگوها در مسیری جدی دنبال شده است. هرچند که در حال حاضر در مراحل ابتدایی این گفت‌وگوها هستیم، قضاوت دقیق‌تر نیازمند کمی زمان بیشتر است.

بر اساس این گزارش، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم، روز گذشته در دوحه قطر دیدار و گفت و گو کردند و امروز نیز مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس اظهارات مقامات کشورمان آنچه که برای تهران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر آنچه که به نفع ایران از توافق را تحت شعاع قرار بدهد، از منظر تهران غیرقابل قبول خواهد بود.



منبع

از طرفی عدم حضور چین و روسیه و سایر اعضای اروپایی برجام موجب ابهامات زیادی در فضای بین‌المللی و سیاسی داخل شده است و تحلیل‌های متفاوتی را در برداشته است، در حالی که موضوعات باقی مانده عمدتا بین ایران و آمریکا است و اعضای اروپایی برجام و همچنین چین و روسیه، موضوعات باقی‌ مانده‌ای ندارند، در این دور از گفت‌وگوها شرکت نکردند، لذا این دور از گفت‌وگوها در دوحه برگزار شد.

امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این خصوص گفت:«در موضوعات محتوایی توافق نیز طبعاً جمهوری اسلامی ایران کاملاً منطقی و مستدل در مذاکرات حضور پیدا می‌کند و دستور کار مشخص است. ما در نهایت این آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفت‌وگوها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در قراردادی که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برگردند و برسیم.»

در خصوص فرمت گفت‌وگوها نیز باید گفت که همچنان به شکل غیرمستقیم و با تبادل پیام از طریق انریکه مورا صورت می‌گیرد و محتوای مذاکرات نیز عمدتا به چند موضوع باقی مانده تحریمی مربوط می‌شود که آمریکا مطابق برجام باید آن‌ها را رفع کند.

گفت‌وگوها در دوحه، به واسطه ابتکار عمل ایران و نقشه راهی که تهران برای از سرگیری گفت‌وگوها و حل موضوعات باقی مانده ارائه شده، در حال برگزاری است و پیشنهادات ایران همواره با واکنش‌های مثبت طرف غربی مواجه شده است.