آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛ نواز شریف یا عمران خان؟

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

این پژوهشگر ارشد مسائل منطقه معتقد است با توجه به چالش ها و موانعی که در پاکستان برای عمران خان، نخست وزیر سابق و حامیانش وجود دارد، گزینه محتمل برای به قدرت رسیدن و نخست وزیری، شاخه نواز حزب مسلم لیگ است. که از حمایت منطقه ای و بین المللی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان پاکستان، نتیجه غافلگیرکننده انتخابات پارلمانی پاکستان شرایطی را به وجود آورد که این کشور با چالش های زیادی در سطح محلی و منطقه ای مواجه است و دولت بعدی که روی کار خواهد آمد باید اقتصاد را اصلاح کند، در حالی که باید برای بهبود روابط پاکستان با کشورهای همسایه تلاش کند. در حال بهبود است، به خصوص که با نگرانی هایی مانند افغانستان تحت حاکمیت طالبان و حتی گروه های افراطی در این کشور مواجه است.

کمیسیون انتخابات پاکستان سه روز پس از برگزاری انتخابات نتایج نهایی را اعلام کرد که بر اساس آن نامزدهای مستقل حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان 102 کرسی از 265 کرسی را به دست آوردند. پس از آن حزب PML-N نواز شریف 73 کرسی و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری 54 کرسی به دست آوردند.

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

شمارش آرای انتخاباتی در پاکستان

این اولین بار در تاریخ سیاسی پاکستان است که نمایندگان مستقل بیشترین آرا را به دست آورده اند، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم احزاب حامی عمران خان یا نماینده او می توانند قدرت را به دست بگیرند و این موضوع روشن نیست زیرا نواز شریف دارای قدرت است. توانایی انجام این کار ارتش در این کشور از مبارک حمایت می کند و او در حال حاضر علاوه بر حضور حامیان منطقه ای و غیرمنطقه ای به دنبال این است که با تشکیل ائتلاف بتواند دوباره بر سر قدرت بنشیند.

باید در نظر داشته باشیم که ارتش همیشه نقش مهم و تاثیرگذاری در روند قدرت در پاکستان داشته است، اما با توجه به مسائل امنیتی و نقش امنیتی ارتش، این امر به نفع استراتژیک پاکستان است، حتی اگر برخی منطقه‌ای باشند. اجزا آن را میل می کنند. آنها در مسائل داخلی دخالت می کنند، بنابراین نمی توانند نقش تعیین کننده ای داشته باشند

با این حال، هنوز نمی توان یک چشم انداز روشن برای دولت آینده پاکستان متصور شد. زیرا متغیرها و عوامل بسیاری بر این موضوع تأثیر می گذارند و نقش دارند.

فرزاد رمضانی پونیش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایسنا، در تحلیل خود از نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان و آینده تشکیل دولت در این کشور اظهار کرد: چند محور یا موضوع اصلی وجود دارد که می تواند آینده دولت را تعیین کند. در پاکستان. ابتدا باید دید رویکرد ارتش در این کشور تا چه اندازه به نفع یا ضرر عمران خان یا شخصیت های مستقل حامی او است، یعنی ارتش تا چه اندازه می تواند این موضوع را تحمل کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر رویکرد حزب مسلم لیگ شاخه ای از نواز است که اخیرا گفت وگو با برخی مستقل ها و جذب ائتلاف را در دستور کار قرار داده و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد. هفته البته ارتش نگرش حفاظتی نسبت به مسلم لیگ دارد. در واقع، حزب مسلم لیگ نواز علیرغم کسب آرای کمتر در مقایسه با مستقلین حامی عمران خان، نخست وزیر سابق، این توانایی و پتانسیل را دارد تا بتواند دامنه ائتلاف را در سایه رایزنی و گفت وگو با کشورهای کوچک گسترش دهد. احزاب و افراد مستقل و ایجاد یک فراکسیون گسترده تر ایجاد کنید

در حال حاضر هر دو حزبی که خود را برنده این دوره از رقابت ها می دانند، نماینده ای را برای پست نخست وزیری معرفی کرده اند. حزب مردم پاکستان پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات اعلام کرد که از حزب شریف (نواز مسلم لیگ) برای تشکیل دولت اقلیت حمایت خواهد کرد. مریم اورنگ زیب، سخنگوی حزب شریف نیز در پستی در شبکه اجتماعی نوشت:

شهباز شریف متعلق به حزب خواهر پاکستان مسلم لیگ نواز است که با 80 کرسی بزرگترین حزب شناخته شده است و حزب مردم پاکستان با 54 کرسی در رتبه دوم قرار دارد. این دو حزب با هم برای تشکیل حداقل اکثریت پارلمان با 264 کرسی کافی هستند.

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

شهباز شریف، برادر نخست وزیر سابق پاکستان

آصف علی زرداری، رئیس جمهور سابق پاکستان و یکی از رهبران حزب مردم پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور شهباز شریف و رهبران سایر احزاب سیاسی گفت: «ما تصمیم گرفتیم با هم دولت تشکیل دهیم تا پاکستان از بحران خارج شود. . فاجعه.”

این ائتلاف مهم است زیرا تضمین می کند که حزب عمران خان علیرغم کسب بیشترین آرا در انتخابات به قدرت نرسد.

همچنین بر اساس گزارش رویترز، اسد قیصر، دستیار ارشد عمران خان پس از ملاقات با وی در زندان به خبرنگاران گفت: عمر ایوب خان نامزد ما برای انتخابات نخست وزیری خواهد بود و عمران او را انتخاب کرده است. خان.”

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

عمر ایوب خان

وی همچنین افزود که تحریک انصاف برای گفتگو و رایزنی در مورد حمایت از نامزدی ایوب با سایر احزاب تماس خواهد گرفت.

ایوب با وجود غیبت در کارزار انتخاباتی در انتخابات شرکت کرد و موفق به کسب کرسی شد. عمر ایوب همچنین نوه ایوب خان است که از سال 1958 تا 1969 بر پاکستان حکومت می کرد.

رمضانی پونیش همچنین به نقش تاثیرگذار نهاد قضایی و عملکرد قوه قضائیه در پاکستان اشاره کرد و افزود: در صورت تلاش نهادهای قضایی و انتخاباتی در پاکستان، این امکان وجود دارد که پیروزی نسبی حامیان عمران خان با پیروزی حاصل شود. صندلی ها حضور آنها در پارلمان کاهش خواهد یافت و آنها از قبل این پتانسیل را دارند که حضور حزب عمران خان در قدرت را به چالش بکشند. در این راستا، سناریویی نیز وجود دارد که با فعال کردن برخی موضوعات مربوط به عمران خان، چالش جدی در مورد مسائل مربوط به انتخابات ایجاد کنند.

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

پوستر انتخاباتی عمران خان

اهمیت این دور از انتخابات در پاکستان و دستیابی به جنبشی که بتواند مشکلات داخلی و اقتصادی جامعه این کشور را حل کند، عامل بسیار مهمی است و به همین دلیل، به این دلیل است که برخی احزاب فکر نمی کردند. در مورد انتخابات برای اینکه نتایج منصفانه باشد، اعتراضاتی را آغاز کردند و در حالی که بازیگران بین المللی مسائل مربوطه را رصد می کردند و به نوعی در حمایت از کاندیدای مورد نظر خود ایفای نقش می کردند، به این تحولات و حتی جان کربی، سخنگوی کاخ سفید واکنش نشان دادند. وی ضمن ابراز نگرانی از ارعاب، تهدید و سرکوب رای دهندگان در پاکستان، تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.

شرایط کنونی حاکم بر پاکستان، از جمله وضعیت نامناسب اقتصادی، یکی از چالش های بزرگ و جدی پیش روی دولت بعدی این کشور خواهد بود. به نظر می رسد در صورت تشکیل دولت ائتلافی در اسلام آباد، مشخص نیست که آیا دولت ائتلافی در اسلام آباد تشکیل خواهد شد یا خیر. او می تواند قبل از پایان دوره مسئولیت خود هر اقدام خاصی را برای بهبود وضعیت انجام دهد و تنش موجود بین مسلم لیگ نواز و تحریک انصاف می تواند عامل تنش در پاکستان باشد که به راحتی قابل حل نیست.

رمضانی پونیش کارشناس مسائل پاکستان نیز اظهار داشت: در شرایط کنونی برخی از بازیگران بزرگ بین المللی از حزب نواز شریف و ائتلاف وی به قدرت رسیدن حمایت می کنند، در واقع حمایت منطقه ای از نواز شریف بیشتر از عمران است. خان و به همین دلیل متغیرهای منطقه ای و فرامنطقه ای در تشکیل دولت موثرتر خواهند بود.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین خاطرنشان کرد: اگر نگاه کلی تری داشته باشیم و بخواهیم گزینه محتمل تری برای پیروزی در انتخابات ارائه کنیم، مسلم لیگ این امید و توانایی را دارد که دوباره قدرت بگیرد و نخست وزیر شود زیرا در شرایط فعلی حزب عمران و خان ​​و مستقلین مورد تحسینش با موانع و چالش هایی روبرو هستند.

انتخابات پارلمانی پاکستان برگزار شد که در آن نامزدهای مستقل از حزب عمران خان سیاستمدار زندانی بر اساس گزارش ها بیشترین تعداد کرسی ها را به دست آوردند، اما هم عمران خان و هم نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان مدعی پیروزی شدند. علاوه بر این، مسلم لیگ نواز به دنبال تشکیل ائتلاف است و به لطف حمایت ارتش و حامیان آن در خارج از منطقه، احتمال به قدرت رسیدن آن بیشتر از احزاب و گروه های دیگر است.

آینده نامشخص تشکیل دولت در پاکستان؛  نواز شریف یا عمران خان؟

برگزاری انتخابات در پاکستان

با این حال، تحولات پاکستان ممکن است تأثیر عمده ای بر امور منطقه ای نداشته باشد، اما با توجه به وضعیتی که اسلام آباد با همسایگان خود از جمله افغانستان و هند با آن مواجه است، باید تلاش کند تا به تنش های داخلی پایان دهد. در غیر این صورت التندور و برخی بازیگران از این فرصت برای تشدید تنش در این منطقه جغرافیایی استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/