آمریکایی‌ها به‌دنبال گفت‌وگو برای حل اختلاف نیستند/ بایدن فرصت چندانی برای بازگشت به میز مذاکره ندارد

وی به جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد و گفت: با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تا ماه‌های آینده که پیش خرید نفت برای پاییز و زمستان در بازارهای جهانی آغاز می‌شود و قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، زمان به نفع آقای بایدن نیست و بهتر است هرچه سریعتر برای رسیدن به توافق با ایران به نتیجه برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این اعمال فشار از سوی آمریکا به این دلیل است که مجموعه‌ای از فشارها را به جمهوری اسلامی وارد کنند تا ایران در تمامی موارد باقی‌مانده، از درخواست امتیازات خود صرفنظر کند و آقای بایدن با یک توافق حداکثری بتواند اوضاع خود را در انتخابات آتی میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا بهتر کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا در حال حاضر به دنبال گرفتن امتیاز حداکثری از ایران است. در خصوص بخشی از تحریم‌های باقی‌مانده، تضامین و همچنین بیرون‌آوردن سپاه از لیست تحریم‌ها، به‌دنبال این هستند تا فشار حداکثری به ایران آورده و امتیازاتی فراتر از برجام را از ایران بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: رییس جمهور آمریکا به‌ درستی می‌داند که فرصت فقط برای چند هفته باقی است و این آمریکا است که باید انتخاب کند که همچنان می‌خواهد به ریسک و قمار ادامه دهد و با ادامه فشار به دنبال کسب امتیازاتی باشد که بسیار بعید است که به چنین دستاوردی برسد و یا اینکه می‌خواهد به پای میز مذاکره برگردد و درباره موارد باقی‌مانده و برای رسیدن به توافق تلاش کند.

سیدمصطفی خوش‌چشم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی درباره پیشنهادات ایران برای رسیدن به توافق قبل از تصویب قطعنامه گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال گرفتن امتیازات حداکثری در برجام هستند. حدود یک ماه پیش بعد از جلسه استماع کنگره رابرت مالی اعلام کرد که امتیاز سپاه را نمی‌دهند و بعد از آن هم آقای بایدن در سخنرانی اعلام کردند که پنجره امتیازدهی بسته شده است لذا علیرغم پیشنهادات ایران، آن‌ها قطعنامه علیه ایران را تصویب کردند.

خوش‌چشم عنوان کرد: جمهوری اسلامی هم در مورد توقیف محموله نفتی و هم در هنگام تصویب قطعنامه و اقدام متقابل به‌درستی نشان داد که سیاست مماشات دولت قبلی تغییر کرده و جمهوری اسلامی با قدرت در مقابل اقدامات غربی‌ها مقابله به مثل می‌کند.

بایدن فرصت چندانی برای بازگشت به میز مذاکره ندارد

بایدن به دنبال تثبیت جایگاه خود در انتخابات آتی میان دوره‌ای مجلس آمریکا

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی در مورد پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه در شورای حکام گفت: همانطور که آقای امیر عبداللهیان گفتند ایران قبل از صدور از قطعنامه تمام تلاشش این بود که مسیر توافق را هموار کند. قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه، ایران مجدداً تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. تلاش کردیم به‌رغم کارشکنی‌های آمریکا، با ابتکارات خود مسیر مذاکرات را جلو ببریم.:حتی برای اولین‌بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد ولی آمریکا مجدداً تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد.



منبع

خوش‌چشم عنوان کرد: آمریکایی‌ها در حال حضور موجب وقفه در رسیدن به توافق با ایران با ایران شده‌اند و به‌دنبال توافق و حل اختلاف نیست بلکه به دنبال این هستند تا به قول خودشان ایران را در منطقه مهار کنند. همچنین ایالات متحده بیش از یک ماه است که در حوزه‌های گوناگون از جمله در حوزه پروپاگاندا و جنگ رسانه‌ای با اعمال تحریم‌ها، ترور و خرابکاری و اجرای قطعنامه در حال فشار ترکیبی به ایران هستند.