آغاز فصل جدیدی در روابط تهران و آستانه با رونق تجارت بین دو کشور

آغاز فصل جدیدی در روابط تهران و آستانه با رونق تجارت بین دو کشور

مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی کشورمان با حضور علی اکبر جوکار سفیر ایران در جمهوری قزاقستان، آرمان شاکالف وزیر تجارت و ادغام، یرگان ارکنوف معاون وزیر گردشگری و ورزش، سفرا و دیپلمات های مقیم، مدیران وزارت امور خارجه محلی و مدیران سازمان های دولتی و غیردولتی جمهوری قزاقستان در هتل ریکسوس دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر جوکار سفیر کشورمان در قزاقستان در مراسم جشن پیروزی انقلاب طی سخنانی که در آن به تبیین اهداف متعالی انقلاب اسلامی ایران پرداخت، دو رفراندوم برای تعیین نوع حکومت برگزار کرد. همچنین قانون اساسی در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ انقلاب های جهان بی نظیر است.

جوکار در بخشی دیگر از سخنان خود به کشتار وحشیانه مردم غزه در چهار ماه گذشته توسط رژیم خشن صهیونیستی اشاره کرد و بر لزوم استفاده از سازوکارهای موثر بین المللی برای جلوگیری از این خشونت ها تاکید کرد. نمونه ای عالی از نسل کشی است. و جنایات جنگی

وی همچنین از اقدام دولت آفریقای جنوبی برای ارائه دادخواست به دیوان بین المللی دادگستری علیه اقدامات رژیم اسرائیل به دلیل نسل کشی مردم غزه قدردانی کرد.

سفیر کشورمان به روابط دوستانه و برادرانه ایران و قزاقستان اشاره کرد و سفیر کشورمان افزود: مهمترین حمایت مقامات دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه علاوه بر تداوم جغرافیایی، جنبه تاریخی، فرهنگی و تمدنی است. مشترکاتی که آنها را متحد می کند. تعمیق روابط دو کشور بزرگ ایران و قزاقستان در اعماق تاریخ.

این دیپلمات کشورمان گفت: سفر متقابل رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته به تهران و آستانه، فصل جدیدی را در روابط دو کشور گشود.

بر اساس این گزارش، آرمان شا خلف وزیر بازرگانی و ادغام جمهوری قزاقستان میهمان ویژه این مراسم بود که ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و جشن ملی ایرانیان امروز ایران بزرگ. . وی با اشاره به دستاوردهای به دست آمده در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی و جایگاه و جایگاه ایران در عرصه بین المللی، خاطرنشان کرد: ایران شریک مهم و قابل اعتماد قزاقستان در منطقه خلیج عربی است.

وی افزود: امروز روابط دوجانبه ما به سطح جدیدی رسیده و به نمونه ای درخشان از همکاری های سودمند متقابل و گفت و گوی سیاسی سازنده تبدیل شده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای افزایش سه میلیارد دلاری حجم تجارت دوجانبه، گفت: همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل و لجستیک بین قزاقستان و ایران نیز به سرعت در حال توسعه است.
شا خلف اف گفت: به طور مشترک در حال توسعه خط ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران هستیم که یکی از شاخه های مهم کریدور شمال به جنوب است.
وزیر تجارت و ادغام قزاقستان تاکید کرد که همکاری ها در آینده بر اساس اعتماد متقابل در همه زمینه ها و در راستای منافع مردم دو کشور ادامه خواهد یافت.
در حاشیه این مراسم نمایشگاه خوشنویسی عربی با حضور هنرمندان اعزامی از کشورمان برپا شد و مورد استقبال شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت.

انتهای پیام/