آشنایی با وظایف مادربورد کامپیوتر % ساختار مادربورد کامپیوتر % اجزای مادربورد

آشنایی با وظایف مادربورد کامپیوتر % ساختار مادربورد کامپیوتر % اجزای مادربورد

این برند در سال ۲۰۲۰ در لیست ۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ مادربرد در جهان، رتبۀ سوم را به خود اختصاص داده است. Gigabyte Technology یک تولیدکننده و توزیع‌کنندۀ سخت‌افزار کامپیوتر تایوانی است. مادربردها، محصول اصلی شرکت گیگابایت هستند و در واقع این کمپانی بیشتر از هر شرکتی در جهان مادربرد تولید می‌کند. با رویایی با مشکلات فوق یقین بدانید که برای تعمیرات مادربرد کامپیوتر  به یک مرکز متخصص و حرفه ای نیاز دارید. آلارم های هشدار دهنده یک سیستم کامپیوتری، برای یک کارشناس حرفه ای بسیار مهم   و حائز اهمیت است به طوریکه هر بوق یا صدایی که توسط بایوس مادربورد به گوش می رسد معنی خاصی دارد و در تعمیرات مادربرد کامپیوتر  نقش به سزایی ایفا می کند. روش جداسازی بسته به نوع خنک‌کننده مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

  • مادربرد‌های دیگه‌ای هم از نظر ابعاد و هم از نظر سوکت وجود دارن اما مثل انواع گفته شده در این مقاله کاربردی نیستن.
  • چیزی که در مورد شیارهای PCI-E باید به خاطر بسپارید نسخه آن‌هاست چرا که نسخه شیار نیز در پهنای باند آن تاثیر دارد (این شامل تمام شیارهای PCI-E چه شیارهای PCI-E معمولی با اندازه‌های ذکر شده و چه شیارهای PCI-E M۲ می‌شود).
  • هر دوی این پورت‌ها برای انتقال تصویر به نمایشگرهای خارجی هستند با این تفاوت که پورت HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را به صورت همزمان دارد در حالی که پورت DisplayPort فقط قابلیت انتقال تصویر را دارد.
  • هنگام خرید مادربرد حتما به این نکته توجه کنید و ببینید اندازه آن با اندازه کیسی که دارید یا کیسی که می‌خواهید بخرید مطابقت دارد یا خیر.

اما اگر به هر دلیل به مادربورد کوچک‌تری علاقه‌مند هستید، مثلاً می‌خواهید از کیس کوچک‌تری استفاده کنید یا در آینده از طراحی‌های فشرده‌تری استفاده خواهید کرد، نباید در این زمینه نگرانی داشته باشید. کیس‌های مدرن گزینه‌های متعددی برای نصب مادربورد دارند که می‌توان بر روی آن‌ها مادربوردهایی کوچک‌تر از اندازه استانداردشان را نیز نصب کرد. این پورت‌ها را میتوانید در پشت کیس خود مشاهده کنید، هنگامی که شما سیم مانیتور یا پرینتر را به کیس متصل میکنید در واقع دارید آن‌ها را مستقیما به برد اصلی مرتبط میکنید. همانگونه که از نام این بخش پبداست برای اتصال کابل آی دی ای به برد اصلی استفاده میشود، این کابل را میتوانید در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر ببینید. در نهایت؛ اگر می خواهید عملکرد بیشتری را از سیستم خود دریافت کنید؛ یا فقط به دنبال یادگیری هستید؛ ممکن است بخواهید پردازنده خود را اوکلاک کنید.

نحوه تشخیص مدل مادربرد از روی مادربرد کامپیوتر

تعویض مادربرد می تواند هزینه بر باشد؛ اما از نظر سرعت؛ پشتیبانی سخت افزاری و پشتیبانی بهتر از گرافیک می تواند مزایای را برای شما به همراه داشته باشد. سخت‌افزارهایی که عملکرد سیستم رو بالا میبرن روی مادربردی سوار میشن که از اون قطعه‌ها پشتیبانی کنه. درنتیجه باتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات مانند ساعت، کاربرد خواهد داشت. باتری چیست؟ وسیله‌ای است که با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، بین دونقطه اختلاف‌پتانسیل الکتریکی به وجود آمده و سبب بارش بارهای الکتریکی می‌شود. باتری مادربرد کامپیوتر، به نام CMOS شناخته‌شده و جز لاینکف این سیستم شناخته می‌شود. درصورتی‌که از کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌ استفاده می‌کنید، در مادربرد شما یک باتری داخلی تعبیه‌شده است.

تازه های کامپیوتر و اینترنت(گرافیک، موبایل و کامپیوتر جیبی، اختراعات جدید، ترفندها و…)

Overclock همانطور که قبلا گفتیم به معنای استفاده از یک قطعه با سرعتی بیش از سرعت استاندارد آن است که البته در صورت استفاده زیاد در طولانی‌مدت باعث کاهش عمر قطعه خواهد شد. ذکر این نکته هم در اینجا ضروری است که تنها برخی از مادربردها (بیشتر، مادربردهای حرفه‌ای یا مخصوص گیمینگ) از قابلیت Overclock پشتیبانی می‌کنند و سایر مادربردها چنین قابلیتی ندارند. مادربرد دارای بخش‌های مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پورت‌ها، شیارهای حافظه رم، سوکت محل نصب پردازنده اصلی، چیپ‌ست و شیارها یا همان اسلات‌هایی اشاره کرد که محل نصب قطعات دیگرند. قیمت مادربرد گیمینگ بسیار متغیر است و به تعداد و نوع اسلات‌ها و نحوۀ استفاده شما از آن بستگی دارد.

نحوه تشخیص مدل مادربرد کامپیوتر با CPU-Z

به‌ نحوی‌ که مادربرد کامپیوتر به یاد نمی‌آورد در سیستم کامپیوتر، CPU وجود داشته است. به همین علت CPU را، به‌عنوان یک سخت‌افزار جدید شناسایی می‌کند. هنگام بوت شدن سیستم و قبل از نمایش لوگوی ویندوز، اطلاعات مادربورد نمایش داده می‌شود. برای اینکه بتوانید این اطلاعات را بنویسید، می‌توانید از دکمه Pause/Break استفاده کنید تا فرصت لازم برای نوشتن و یا دیدن دقیق مدل مادربرد را داشته باشید. مادربورد یا به انگلیسی Mainboard or Motherboard یک تخته مداری الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند CPU، RAM و… بر روی آن سوار می‌شوند و قسمتهای بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس (BIOS) در آن قرار گرفته‌اند.