کل محموله نفت ایران توسط یونان مسترد خواهد شد

مقام مظم رهبری روز ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی از اقدام یونان با عنوان راهزنی یاد کردند و در واکنش به اعتراض آن کشور به اقدام متقابل کشورمان فرمودند «نفت ایران را در سواحل یونان می‌دزدند و بعد از آن دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کنند اما آن‌ها با امپراطوری رسانه‌ای خود ایران را متهم به دزدی می‌کنند! چه کسی دزد است؟ شما دزدید؛ نفت ما را دزدیدید، ما از شما پس گرفتیم. پس گرفتن مال دزدی که دزدی نیست».

وی با تأکید بر این‌که «پاسداشت حقوق ملت ایران خط قرمز ماست»، خاطرنشان کرد: تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستور کار رایزنی‌های فشرده دو کشور باقی می‌ماند.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری یک نفتکش روسی (پگاس که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف‌شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و محموله نفتی این کشتی را برای انتقال به آمریکا، به یک نفتکش آمریکایی تحویل داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، احمد نادری روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدیدنظر یونان حکم اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو کرد و به لطف الهی کل محموله نفت مسترد خواهد شد.

ساعاتی پیش یک منبع حقوقی یونانی اعلام کرد «حکم اولیه دادگاه یونانی برای مصادره نفت ایران توسط آمریکا، روز چهارشنبه در مرحله تجدیدنظر لغو شده است».



منبع در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان هشدار داد علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد شد.

پس از آن‌که دولت یونان به درخواست آمریکا محموله نفتکش ایرانی توقیف شده را تخلیه و به نفتکشی دیگر منتقل کرد، جمعه شب ششم خرداد ماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.