کاظمی قمی: امنیت منطقه در گرو ثبات در افغانستان است

 نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اظهار داشت : امروز تحولات در افغانستان شرایط پیچیده ای را هم برای مردم افغانستان وهم کشورهای منطقه و امنیت بین المللی ایجاد کرده است.

حضور حسن کاظمی قمی در چهارمین دور مذاکرات “روند مسکو” برای کمک به حل بحران افغانستان

 نمایندگان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت در این نشست شرکت خواهند کرد. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

 نشست مسکو با موضوع افغانستان امروز چهارشنبه بدون حضور نمایندگان کابل و حکومت طالبان با حضور نمایندگان ۱۴ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است.

قطر، عربستان، ترکیه و امارات به عنوان میهمان در این نشست حضور خواهند یافت.

شرکت کنندگان در نشست امروز در مورد مسائل امنیتی افغانستان از جمله نگرانی از حضور گروه های تروریستی در این کشور بحث و گفت و گو و در خصوص راه های کمک به ثبات و آرامش اوضاع در افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی کاظمی قمی که برای شرکت در اجلاس مسکو درباره افغانستان به روسیه سفر کرده است، روز چهارشنبه در حاشیه این نشست در مصاحبه با رسانه های روسیه با توجه به اهمیت نشست فرمت مسکو  برای کمک به ثبات افغانستان، تاکید کرد که ثبات و امنیت منطقه در گرو امنیت و پایداری افغانستان است.

نشست قبلی فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده بود که یک هیئت طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در آن حضور داشت.

وی افزود: افغانستان هر چقدر رو به از نظر سیاست و اقتصاد رو به بهبود برود طبیعا این موجب خواهد شد که امنیت در منطقه حاصل شود و مسئله کاهش حضور ترویست ها نیز  حاصل برآیند همکاری های منطقه ای است.

 



منبع

بر اساس این گزار ش برای اولین بار، آمریکا نیز در این نشست دعوت نشده است.

کاظمی قمی تاکید کرد: متاسفانه عامل مشکلات و شرایط سخت امروز در افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور است که بجز کشتار، تخریب و ویرانی  و از بین بین بردن زیرساختهای این  کشور چیز دیگری نبود و بعد از خروج طراحی شده آمریکا از این کشور ما شاهد یک شرایط بسیار سختی هم در حوزه سیاسی، امنیت، اقتصادی و حتی اجتماعی در این کشور هستیم.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی رسانه های روس گزارش دادند این اولین نشست “فرمت مسکو” است که بدون نمایندگان افغانستان برگزار می شود. دولت جمهوری دیگر در افغانستان وجود ندارد و مقام های طالبان  نیز برای شرکت دراین نشست دعوت نشده اند.

وی گفت : حکومت فراگیر موقعیت سیاسی افغانستان در جامعه جهانی را فراهم می‌کند و هدف فرمت مسو نیز به کمک به دولتمردان و حکمرانان افغانستان برای چنین هدفی و همچنین افغانستان با ثبات و امن است.