کاظمی‌قمی:آمریکا ۲۰ سال افغانستان را به سمت نابودی و ویرانی برد

ادامه دارد… 



منبع

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: آمریکایی‌ها نه فقط اینکه نمی‌گذارند یک دولت انقلابی شکل بگیرد حتی نمی‌گذارند دولت‌هایی که رهبران آن پایه‌های مردمی یا یعنی عقبه مردمی داشته شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ۲۰ سال افغانستان را اشغال کردند و این کشور را به سمت نابودی و ویرانی زیرساخت‌ها بردند و کشتارهای وسیعی از مردم انجام دادند. آن‌ها یک دولتی را روی کار آوردند که دولت ناکارآمدی بود و جدای از اینکه فساد مالی داشت و آمریکایی‌ها اجازه ندادند که یک ارتش حرفه‌ای در افغانستان شکل بگیرد. یعنی دولت و یک ارتشی که کاملاً وابسته باشد به خود آمریکایی‌ها برای اینکه حضورشان را توجیه کنند. 

کاظمی قمی افزود: یکی از پدیده‌های مصیب‌بار در داخل افغانستان این بود که شما مواجه شدید با آمار وسیعی از معتادان، در افغانستان اگرچه کشت مواد مخدر بود اما اعتیاد کم بود اما در طول این ۲۰ سال حجم معتادان افغانستان متأسفانه رقم حدود یک‌دهم از جمعیت را شامل شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤال مجری در مورد اینکه ۲۰ سال حضور نظامیان آمریکایی چه ثمراتی مخصوصاً برای افغانستانی‌ها داشت،گفت:یک سال از فرار طراحی شده نظامیان آمریکا از افغانستان می‌گذرد. این مفهومش این است که سرویس‌های جاسوسی آمریکا همچنان در افغانستان هستند و به اقدامات تخریبی خودشان در پوشش‌های مختلف ادامه می‌دهند. 

وی افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم آنها متاسفانه کارهایی انجام دادند که یک کشوری که اسلامی است، جامعه مذهبی سنتی است، را تبدیل کنند به جامعه‌ای کنند که با فرهنگ لیبرالیستی می‌باشد. البته خیلی از مردم پذیرای این مسئله نبودند و یکی از پدیده‌های شورم دوره اشغال آمریکا مسئله گسترش مواد مخدر بود. وقتی که آمریکایی‌ها آمدند تولید مواد مخدر در آن سال حدود ۲۰۰ تن بود. البته سال قبل‌اش ۲ هزار تن بود اما در دوره آمریکایی‌ها به ۱۰ هزار تن رسید.

ایستادگی در برابر مقاومت مردم افغانستان، موجب شکست آمریکایی‌ها شد

آمریکا اجازه تشکیل دولت و ارتش حرفه‌ای را در افغانستان نداد

زمینه‌سازی ورود گروه‌های تروریستی به خاک افغانستان 

وی افزود: از دیگر عملکرد اشتباه آمریکایی‌ها بی‌توجهی به هنجارها و منافع ملی جامعه و مقاومتی که در برابر اشغالگر شکل گرفته بود، است.

کاظمی قمی گفت: مساله دیگری که باعث شکست خود آمریکایی‌ها شد، این بود آمریکایی‌ها جلوی مقاومت مردمی را گرفتند. مقاومت مردمی مقاومتی بود که در طول دوره اشغالگری و ارتش سرخ مبارزه کردند.آمریکایی‌ها همه اینها را مانع شدند.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها وقتی که فرار کردند طراحی شده این کار را انجام دادند به این معنا که فکر می‌کردند یک شرایطی به وجود بیاورند که وقتی خارج می‌شوند یک هرج و مرجی شکل بگیرد در حالی که در دوحه مذاکره می‌کردند و در حالی که شعار مذاکرات افغانی افغانی هم می‌دادند یعنی بین طالبان و حکومت.

کاظمی قمی گفت: اما زمانی که نگاه می‌کنیم آنچه که برای آمریکایی‌ها مهم نبود این نوع مذاکره بود. تلاش آنها این بود که خودشان مذاکره کنند و توافقاتی را با طالبان انجام دهند. از این جهت آمریکایی‌ها شکست خوردند و فرار کردند اما مفهوم این نیست که افغانستان را رها کردند.آمریکایی‌ها در یک حالت دورایستایی شرارت خود را بعد از خروج ادامه دادند که باید در جای خود به آن ‍پرداخته شود.

وی گفت: دلیل دیگر این بود که آمریکایی ها نگذاشتند که یک ارتش حرفه‌ای در برابر ‍پدیده تروریسم و یا در برابر هر نوع تهدیدی شکل بگیرد.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان افزود:یکی از مسایلی که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها به دلیل اینکه حس خودخواهی و خودبرتربینی دارند حاضر نیستند که منافع دیگران را لحاظ کنند و این موضوع در افغانستان این اتفاق افتاد.

کاظمی قمی تاکید کرد: عامل به وجود آوردن بخش قابل توجهی از ناامنی‌های داخل افغانستان خود آمریکایی‌ها بودند. زمینه‌سازی ورود گروه‌های تروریستی باز کاری بود که آمریکایی‌ها در طول این ۲۰ سال انجام دادند. اینکه شما زیاد هم دیده‌اید که به طور مراسم عروسی را تبدیل به عزاداری می‌کردند.