پاشینیان: موافق نظر رئیس جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم

مقامات این سه کشور در این بیانیه بر تعهد خود برای رعایت دقیق همه این توافقنامه ها در راستای منافع عادی سازی همه جانبه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

نخست وزیر ارمنستان با قدردانی از رئیس جمهوربه دلیل رویکرد ایشان نسبت به جامعه ارامنه ایران، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نماد شفاف و صریح بر همکاری و همزیستی مسالمت آمیز در میان پیروان ادیان مختلف باشد.

پاشینیان در پایان سخنانش با قدردانی از موضع گیری آیت‌الله رئیسی برای توسعه مثبت روابط دو کشور، افتتاح سرکنسول گری ایران در یکی از استان‌های ارمنستان را یکی از نمونه های این همکاری برشمرد.

پاشینیان با قدردانی از دیدگاههای اصولی ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه قفقاز اظهار داشت: موضوعات دستور کار امروز همکاری‌های منطقه‌ای هم بود و اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همکاری بین دو کشور وجود دارد.

نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: اصرار داریم مسئولان جمهوری اسلامی از مسائلی که در مذاکراتمان مطرح می کنیم و همچنین از روابط ارمنستان با آذربایجان و ارمنستان با ترکیه در مسأله قره باغ آگاهی داشته باشند.

وی با اشاره به گفت و گوی دوجانبه خود با آیت الله رئیسی ادامه داد: بررسی‌های زیادی در زمینه های اقتصاد، سیاست، روابط اقتصادی و سیاسی انجام و بر روابط تاریخی دو کشور تأکید شد و همچنین به ظرافت‌های نهفته در روابط دو کشور در همه زمینه‌ها اشاره کردیم.

پاشینیان بخش عمده مذاکرات را مربوط به روابط اقتصادی، بالا بردن حجم مبادلات تجاری و یافتن راه حل هایی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی عنوان کرد و گفت: در زمینه انرژی و کشاورزی، زیرساخت‌ها و مدیریت منابع آبی ‌مذاکراتی انجام شد که باید جمع بندی شود.

وی افزود: اطلاعاتی در مورد نشست سه جانبه روز گذشته در سوچی به آقای رئیسی ارائه کردم و موافق نقطه نظرات رئیس جمهور ایران در مورد استقرار صلح و امنیت پایدار در منطقه هستم.

نخست وزیر ارمنستان به دعوت رسمی آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان امروز در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.



منبع به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، سران سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی نشستی که ۹ آبان در شهر سوچی روسیه برگزار شد، بر تعهد خود به پایبندی به توافقات ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و خودداری از توسل به زور و یا تهدید در منطقه قره باغ که منطقه مورد مناقشه باکو و ایروان است، تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت آژانس خبری سیاست خارجی، نیکول پاشینیان روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد، با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به تهران گفت: در جریان این سفر مذاکرات پرمحتوا و جامعی در حال انجام است.

وی با ابراز خوشحالی از نتیجه بخش بودن دیدار امروز خود با رئیس‌جمهور ایران گفت: وزرای مربوطه درباره تمدید قرارداد تهاتر برق و گاز یادداشت تفاهمی امضا کردند و شواهد نشان می‌دهد این دیدار کاملا مفید و در جهت افزایش روابط دو کشور سازنده بود.

نخست وزیر ارمنستان از رئیس جمهور کشورمان دعوت کرد برای ادامه این گفت و گوها به ارمنستان سفر کند.