وزرای خارجه گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل بر رد تحریم های یکجانبه تاکید کردند

تاثیر منفی تحریم های یکجانبه بر تشدید گرسنگی، فقر و عدم امنیت غذایی، حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و تاکید بر حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم فلسطین، رد هرگونه رفتار استعماری جدید در روابط بین الملل، رد تلاش برخی از کشورها به منظور بازگرداندن فضای جنگ سرد در روابط بین المللی، ناگسستنی بودن امنیت جمعی کشورها و تقویت چندجانبه گرایی از دیگر محورهای بیانیه پایانی این نشست است که به تایید نمایندگان و وزرای خارجه اعضای گروه رسید. 
گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد متشکل از ۱۹ کشور از جمله ایران  در سال ۲۰۲۱ و در پاسخ به نقض های مکرر اصول منشور مال متحد توسط کشورهای غربی و ضرورت پاسداشت اصول مذکور تشکیل گردید.



منبع

همچنین در این نشست بر آمادگی ایران  به منظور ارتقاء همکارهای دو و چندجانبه با کشورهای گروه دوستی مذکور تاکید شد. 

نجفی از کشورهای عضو گروه برای شرکت در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی اعضای گروه در تهران دعوت کرد.

در این نشست رضا نجفی، معاون حقوقی بین المللی وزیر امور خارجه بر پاسداشت اصول منشور ملل متحد، رد تحریم های یکجانبه و غیر مشروع آمریکا علیه کشورمان، ضرورت همزیستی مسالمت آمیز کشورها با تاکید بر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی و سیاست حسن همجواری کشورمان با کشورهای منطقه تاکید کرد.

‌همچنین بیانیه پایانی این نشست با محوریت رد تحریم های یکجانبه، ضرورت احترام به حاکمیت، تمامیت سرزمینی و استقلال کشورها، تاکید بر احترام و اجرای اصول منشور ملل متحد، همدردی با کشورهایی که مشمول تحریم های یکجانبه امریکا قراردارند، به تایید نمایندگان و وزرای خارجه اعضای گروه رسید.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، نشست وزرای خارجه گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در  ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ در نیویورک برگزار شد.