هدف سفر بایدن به منطقه، تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مساله دیگر، روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است که به نظر می‌رسد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سعی خواهد کرد، این اطمینان را به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بدهد که فعالیت هسته‌ای ایران تحت کنترل است و دستیابی به یک توافقنامه جدید با ایران به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دلیل داشتن سابقه در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی، جنگ ۷ ساله علیه مردم یمن که ۳۵۰ میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشته و در نهایت موضوع حقوق بشر چهره غیرمقبولی نزد افکار عمومی ترسیم کرده است لذا سفر جو بایدن به عربستان ضمن مشروعیت بخشیدن به حاکمیت آینده محمد بن سلمان در واقع نوعی “غسل تعمید ” برای ولیعهد جوان عربستان تلقی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سفر جو بایدن که با جریان سازی‌های رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی علیه ایران همراه شده است، تنها برای تنفس بخشیدن به رژیم صهیونیستی است.



منبع

وی ادامه داد: پرونده دیگری که در دستور کار سفر جو بایدن قرار دارد سرعت بخشیدن به روند عادی‌سازی رابطه بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: ناتوانی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در اداره امور کشور، بحران‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، بحران اوکراین و تاثیر آن بر شرایط جهان و افزایش توانمندی کشورهای محور مقاومت از جمله ایران بخشی از این مولفه‌ها هستند.

وی گفت: از آنجایی که عربستان به لحاظ انرژی و مالی از جایگاه خاصی برای آمریکا برخوردار است لذا مرگ احتمالی پادشاه ممکن است یک خلاء سیاسی در این کشور ایجاد کند و لذا برای آمریکا کاملا مهم است که انتقال قدرت در عربستان باید بصورتی سیال و آرام صورت گیرد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی درباره سفر رییس جمهور آمریکا به منطقه گفت: سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه اگرچه ممکن است به تغییر سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا منجر شود اما رسانه‌عای غربی با هدف تبلیغاتی این سفر را مهم ارزیابی می‌کنند.پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ سفر روسای جمهوری ایالات متحده به منطقه به یک سنت سیاسی تبدیل شده و این نشانه کاملا پررنگی از تغییر موازنه‌ سیاسی جهان پس از شکل‌گیری جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

باز تعریف سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا برای کاهش نفوذ ایران

بحران سیاسی رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با کشورهای عربی

وی بیان کرد: دو کشور عربی مصر و اردن اخیرا اعلام کرده‌اند که ایران را دشمن خود نمی‌دانند و شکل‌گیری مجموعه ناتوی عبری عربی علیه این کشور به افزایش تنش‌های منطقه‌ای منجر می‌شود.

هانی‌زاده افزود: مساله بحران اوکراین و ضرورت افزایش صادرات نفت و گاز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به آمریکا و اروپا به عنوان جایگزین انرژی نفت و گاز روسیه در درجه بعدی قرار دارد زیرا عربستان آمادگی خود را برای افزایش سطح صادرات نفتی خود به غرب اعلام کرده است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: دیدار رئیس جمهور آمریکا به سران ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و نیز مصر، اردن وعراق برای تحقق این هدف صورت خواهد گرفت زیرا رژیم صهیونیستی به دلیل بحران های سیاسی داخلی وسقوط زنجیره‌ای کابینه‌ها، بشدت نیازمند عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی است.

هانی‌زاده اظهار کرد:‌ موضوع دیگر مساله تشکیل یک ناتوی عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت است که به نظر می‌رسد از ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حداقل کشورهای کویت، قطر و پادشاهی عمان همچنین مصر، اردن و عراق به عنوان کشورهای مهم منطقه با شکل‌گیری چنین مجموعه‌ای علیه ایران بشدت مخالفت خواهند کرد.

هانی‌زاده عنوان کرد: از آن زمان تاکنون همه روسای جمهوری آمریکا پس از ورود به کاخ سفید حداقل یکبار به منطقه سفر کرده‌اند و عربستان و رژیم صهیونیستی دو ایستگاه مهم توقف روسای جمهوری آمریکا بوده و هستند.

بحران انرژی در اروپا و آمریکا

وی ادامه داد: اما از آنجایی که در سال‌های اخیر نقش آمریکا در غرب آسیا به دلیل ناکامی‌های سیاسی کمرنگ شده و این امر به تقویت محور مقاومت منجر شده لذا تیم جو بایدن به این جمع‌بندی رسیده که آمریکا برای کاهش نفوذ ایران به باز تعریف کلی در سیاست‌های منطقه‌ای خود نیاز دارد.