مسئولیت‌پذیری افغانستان درباره شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی مطالبه جدی تهران است

وزیر امور خارجه پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه با مسئولین حکومت سرپرستی افغانستان را مسؤلیت دستگاه دیپلماسی کشور اعلام و تأکید کرد: همواره در مذاکرات مختلف با مقامات مذکور، موضوع شهادت دیپلمات‌ها در مزارشریف و روشن شدن ابعاد این حادثه و مسئولیت پذیری آنان به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، حسین امیرعبداللهیان در مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده شهدای حادثه مزارشریف، از خانواده شهید صارمی خبرنگار شهید آژانس خبری سیاست خارجی نیز که در مراسم حضور داشت، تکریم و در سخنانی از جامعه خبرنگاران کشور تجلیل کرد.

براساس این گزارش، درخواست نامگذاری یک روز به عنوان روز دیپلمات در تقویم جمهوری اسلامی ایران، از جمله درخواست های مهم خانواده های معزز شهدای مزارشریف در مراسم یست و چهارمین سالگرد شهادت دیپلمات‌ها و خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان بود.



منبع امیرعبداللهیان با اشاره به تقارن این مراسم با ایام سوگواری محرم و عاشورای حسینی و عرض تسلیت و تعزیت به این‌مناسبت، بر اهمیت صیانت و پاسداشت پیام خون شهدای مزارشریف اعم از ۸ دیپلمات و نیز یک خبرنگار کشورمان که مظلومانه در محل نمایندگی کشورمان در مزارشریف به شهادت رسیدند، تأکید کرد.

وی با بیان این موضوع که همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، وزیر نیرو برای مذاکرات مربوط به حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند در کابل حضور دارد، اظهار داشت: این همزمانی، حاکی از جدیت و مداومت تلاش‌های دستگاه دیپلماسی در پیگیری‌ مطالبات و حقوق مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است و وزارت امور خارجه به نمایندگی از شما خانواده‌های شهدا، این موضوع را پیگیری خواهد کرد.