ما روی مسائل باقی مانده پادمانی بسیار جدی هستیم/تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و رونق اقتصادی بدون نگاه به برجام

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی از تانزانیا، حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا گفت: نگاه برای اثر کردن تحریم‌ها و رونق و توسعه اقتصادی در کشور بدون نگاه به برجام وجود دارد چراکه با فرض اینکه چند هفته دیگر توافق ما به نقطه قطعی برسد و همه چیز تا قدری کار کند و تحریم‌های ثانویه برداشته می‌شود، اما تحریم‌های اولیه در چارچوب برجام باقی خواهد ماند.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: امیدوار هستم در هر دو مسیر، جمهوری اسلامی ایران با حمایت گسترده مردمی و تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شده، بتوانیم کماکان در همه موضوعات همچون مباحث علم، فناوری و دفاعی که ایران یکی از پنج کشور و کنشگر اصلی در جهان است در سایر موضوعات نیز در نوک قله قرار بگیرد.



منبع

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: همانطور که گفتیم ما پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده و در حال بررسی و آنالیز دقیق آخرین متنی که روی میز قرار دارد هستیم. روی مسائل باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.

وی تاکید کرد: با ایستادگی بر خطوط قرمز خود امیدواریم طرف آمریکایی‌ در تعهداتش جدی باشد و چنانچه در بررسی‌هایمان به نقطه مطلوب توافق برسیم امیدواریم در کنار تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌های اولیه که باقی می‌ماند در موضوع بازگشت همه طرف ‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها علیه ایران بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک شویم.

وی افزود: دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه به بی اثر کردن تحریم‌ها ادامه دهد و همزمان مسیر مذاکرات را همانطور که در ماه‌های گذشته دنبال کرده است، ادامه دهد.

وی افزود:روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. ما در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوها و تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه‌های خودمان را به طرف آمریکایی منتقل کردیم، در بعضی از موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد که این کار انجام شده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مادامی که در حوزه رعایت خطوط قرمز و حصول منافع ملت ایران مطمئن نشویم، هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسد که جمع بندی تیم کارشناسی ما تامین منافع و رعایت ملاحظات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد، گام بعدی جمع شدن و حضور وزرای خارجه در وین برای جمع بندی گفت‌وگوها و توافقات است و براساس جدول زمانبندی که در مورد آن بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است، امیدواریم بتوانیم به مراحل بعدی هم وارد شویم.