ماهواره «خیام» در کانون اخبار رسانه‌های جهان

لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

در بیانیه روابط عمومی سازمان فضایی ایران آمده است که ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور متعلق به ایران است. 

این شبکه اماراتی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری ایران و روسیه اجرایی شد، افزود: ایستگاه «بایکونور» در قزاقستان یکی از بزرگترین سازمان‌های پرتاب فضایی فعال و رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان است که سال‌ها قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محل پرتاب موشک‌های فضایی مسکو بود. 

شبکه العین امارات اضافه کرد: سازمان فضایی ایران یکشنبه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر تلاش روسیه برای استفاده از ماهواره ایرانی «خیام» جهت استفاده از مقاصد نظامی روسیه در اوکراین را تکذیب کرد و آن را «شایعه» دانست. 

در همین حال ایران می‌گوید که این ماهواره برای تحقیقات علمی از جمله پایش «رادیولوژیکی» و محیط زیستی برای اهداف کشاورزی طراحی شده است. 

همچنین پایگاه خبری «ارم نیوز» امارات پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام ایران را بازتاب داد و افزود:  ایران ماهواره خیام خود را با همکاری روسیه پرتاب کرد.  

اسوشیتدپرس همچنین در قسمتی از گزارش خود به مشخصات این ماهواره که از زبان رسانه‌های ایرانی نقل شده اشاره کرد و افزود: تلویزیون ایران به نقل از آژانس فضایی ایران اعلام کرد که ماهواره تصاویر وضوح بالا با میزان وضوح یک متر در هر پیکسل را ارائه می‌کند. 

این شبکه خبری ترکیه افزود:  در حالی که مسکو و تهران به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر در مواجهه با تحریم‌های غرب هستند، یک موشک روسی با موفقیت یک ماهواره ایرانی را به فضا پرتاب کرد. 

این پایگاه خبری اضافه کرد که «خیام» جدیدترین و پیشرفته‌ترین ماهواره خانواده ماهواره‌های ایرانی است که با پرتاب به فضا همانند ماهواره‌های قبلی امید، سینا، مصباح و نور در مدار زمین قرار گرفت. 

پایگاه خبری «میدل ایست» لندن در صفخه عربی خود با بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام ایران و همکاری ایران و روسیه در این زمینه، افزود:  ماهواره ایرانی با موفقیت در مداری در فاصله ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. 

به گزارش تی آر تی، به رغم وحود تنش‌های ژئوپلیتیکی بین مسکو و واشنگتن، فضا یکی از حوزه‌هایی بوده است که آمریکا و روسیه به طور سنتی همکاری و روابط قوی بین خود در این حوزه را حفظ کرده اند. 

شبکه  «i۲۴» رژیم اسرائیل در ادامه  افزود:  ایران اتهامات مربوط به اینکه مسکو ممکن است از این ماهواره برای تقویت قابلیت‌های اطلاعاتی خود در جنگ علیه اوکراین استفاده کند را رد کرده و گفته است که کنترل کاملی بر آن خواهد داشت و از روز اول آن را به کار خواهد گرفت. 

خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت که همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ای ایرانی به صورت موفقیت آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.

همچنین پایگاه خبری «الخلیج الجدید» با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام نوشت:  در زمانی که مسکو و تهران به دنبال ایجاد روابط نزدیکتر در مواجهه با تحریم‌های غرب هستند،  آژانس فضایی ایران داده‌های اولیه را از ماهواره خیام دریافت کرد که امروز (سه شنبه) با موشک روسی از پایگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان پرتاب شد.



منبع

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز این عملیات را موفقیت آمیز خواند و اشاره کرد که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، ماهواره ایرانی به نام خیام در مدار زمین قرار گرفت. همچنین نامی که برای این ماهواره انتخاب شده بود از نقطه نظر این رسانه آمریکایی مورد توجه قرار گرفت و افزود: این ماهواره از نام عمر خیام یک دانشمند ایرانی که در قرن ۱۱ و ۱۲ می‌زیسته، گرفته شده است.

شبکه «تی آر تی» ترکیه نیز گزارش داد که در بحبوحه ترس غرب مبنی بر کمک ماهواره ایرانی خیام به روسیه در جنگ علیه اوکراین و همچنین ارائه قابلیت‌هایی به ایران برای نظارت بر پایگاههای نظامی منطقه، موشک روسی «سایوز»، ماهواره ایرانی «خیام» را از پایگاه فضایی «بایکونور  کوزمودروم» مقر پرتاب‌های فضایی روسیه در جنوب قزاقستان، پرتاب کرد.  

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از قزاقستان در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران با موفقیت انجام شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

خبرگزاری فرانسه نیز در این رابطه به تقویت همکاری‌های تهران و مسکو اشاره کرد و نوشت که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ماه گذشته میلادی به عنوان دومین سفر خارجی خود از زمان جنگ اوکراین، سفر کرد. این خبرگزاری همچنین در خصوص همکاری‌های فضایی ایران و روسیه خاطر نشان کرد که در سال ۲۰۰۵ ماهواره سینا ۱ ایران از ماهواره‌بر پلستسک روسیه پرتاب شده بود.  

شبکه تلویزیونی المنار لبنان با پخش پرتاب ماهواره خیام به فضا اعلام کرد که موشک روسی سایوز این ماهواره را صبح امروز در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

به گفته این شبکه، عمر کاری این ماهواره پنج سال و برای بهبود توان ایران در مدیریت و برنامه ریزی در زمینه های کشاورزی و محیط زیستی و نظارت بر مرزها بکار گرفته خواهد شد.

شبکه تلویزیونی العربی نیز در گزارشی اعلام کرد که یک موشک سایوز ماهواره ایرانی خیام را از پایگاه بایکونور به فضا پرتاب کرد.

این شبکه افزود: نام این ماهواره از نام دانشمند و شاعر ایرانی سده های ۱۱ و ۱۲ گرفته شده است و بنا بر اعلام ایران، هدف از آن نظارت بر مرزها و بهبود تولیدات کشاورزی و نظارت بر منابع آبی و مدیریت خطرات طبیعی است.

شبکه تلویزیونی المسیره یمن نیز با پخش تصاویر پرتاب ماهواره به نقل از مقامات ایرانی اعلام کرد که این پرتاب گامی بسیار بزرگ در زمینه داده های فضایی برای کشور به شمار می رود.

پرتاب ماهواره خیام در شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز بازتاب داشت و این شبکه با اشاره به ویژگی ها و اهداف ارسال آن به فضا اعلام کرد: اعلام پرتاب این ماهواره بعد از سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران در ۱۹ ماه ژوئیه و دیدار وی با مقامات بلندپایه ایرانی صورت گرفت.

به گفته این شبکه، ایران پیش از این ماهوارهایی را به طور مستقیم از خاک خود به فضا پرتاب کرد که آخرین آن ماهواره نور۲ در ماه مارس سال ۲۰۲۲ بود.

«تی آر تی» اضافه کرد که آژانس فضایی روسیه (روسکوزموس) فیلم پرتاب این ماهواره را در یوتیوب قرار داد و آن را منتشر کرد.  

این شبکه صهیونیستی در ادامه همانند گذشته این بار نیز دست به تشویش افکار عمومی در قبال موفقیت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران زد و ادعای هفته گذشته روزنامه «واشنگتن پست» را تکرار کرد و افزود: در حالی که بیم آن می‌رود این ماهواره نه تنها به روسیه در جنگ اوکراین کمک کند بلکه توانایی‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه نظارت بر اهداف نظامی در اسرائیل و خاورمیانه در اختیار ایران قرار دهد. 

درحالیکه همواره رسانه‌های غربی دستاوردهای فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی را در مرکز توجه قرار می‌دهند، این بار نیز بلافاصله پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ۶۰۰ کیلویی کاملا بومی ایران به این دستاورد جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند که نشان از اهمیت این موضوع برای رسانه های غربی است.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، ماهواره ایرانی «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب شد که بر اساس آخرین گزارش‌ها نخستین داده تله متری این ماهواره در ایستگاه‌های زمینی در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شده است.

شبکه العین امارات امروز (سه شنبه) در این باره گزارش داد که موشک «سایوز» روسی حامل ماهواره ایرانی «خیام» پس از بلند شدن از ایستگاه بایکونور قزاقستان ماهواره ایرانی را با موفقیت در مدار زمین قرار داد. 

این سازمان افزود: کلیه دستورات مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره پس از پرتاب بلافاصله توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک ایران اجرا و صادر خواهد شد. 

شبکه «i۲۴» رژیم اسرائیل نیز با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی «خیام» گزارش داد که صبح امروز (سه شنبه) روسیه موشکی که بر روی آن ماهواره ایرانی خیام قرار داشت را به فضا پرتاب کرد و  با موفقیت این ماهواره ایرانی را به فضا برد. 

ارم نیوز افزود:  یکشنبه گذشته سازمان فضایی ایران شایعه تلاش روسیه برای استفاده از ماهواره ایرانی خیام برای اهداف نظامی روسیه علیه  اوکراین را تکذیب کرد و آن را شایعه توصیف کرد. 

بازتاب در رسانه های عربی