قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، سوءاستفاده سیاسی آمریکا از آژانس انرژی اتمی بود

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود، اقدام متقابل و موثر را در این زمینه انجام خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در روزها و هفته‌های گذشته دشمنان جمهوری اسلامی ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران و با دخالت‌های مکرر تلاش کردند وضعیت داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند، تا جایی که حملات تروریستی در برخی شهرها باعث شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان عزیز ما شد.

امیرعبداللهیان با تشکر از مواضع سازنده عمان و تلاش های منطقه ای و بین المللی این کشور از جمله در راستای رسیدن به گام‌های نهایی توافق و رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران، روابط ایران و عمان را نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی، برادری و حتی صداقت در عرصه دیپلماسی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات خود با عمان در حوزه های مختلف قائل نیست. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند، اظهار داشت: حضور نیروهای خارجی نظامی در منطقه را تهدید صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و باور داریم که نیروهای خارجی نظامی امروز به تهدیدی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، از جمله برای امنیت انرژی تبدیل شده اند.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر شنبه میزبان «السید بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان بود و در این دیدار طرفین ضمن پیگیری توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور به عمان، بر تقویت مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف علی الخصوص زمینه های اقتصادی و تداوم همکاری مستقیم و نزدیک میان دو کشور تأکید کردند.

وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار، روابط ایران و عمان را روابطی بر پایه احترام متقابل، حسن همجواری و منافع مشترک خواند که می تواند به تمام معنا الگویی برای کشورهای دیگر باشد.

وی سیاست همیشگی سلطنت عمان را حسن همجواری و حمایت از جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به برخی مسائل داخلی به وجود آمده در ایران خاطرنشان کرد، مسئولان جمهوری اسلامی ایران با درایت، توانایی عبور از چالشهای به وجود آمده را دارند.

امیرعبداللهیان ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های این عزیزان، حوادث مذکور را قویا محکوم کرده و آنها را در راستای تداوم فشار حداکثری آمریکا و سه دولت اروپایی علیه مردم ایران ارزیابی کرد.

«السید بدر البوسعیدی» ضمن رد کردن هرگونه اعمال خشونت بار و تروریستی، تنها راه غلبه بر چالش ها و مشکلات پیش رو در منطقه و جهان را گفت وگو، تفاهم و در پیش گرفتن راه های مسالمت آمیز عنوان کرد. 

وزیر امور خارجه به اقدام غیرسازنده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه ضد ایرانی نیز پرداخت و افزود: در حالیکه دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و در دیداری سازنده با آقای رافائل گروسی، درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند، در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و در تداوم سیاست ریاکارانه این روزهای آمریکا، به یکباره با سوءاستفاده سیاسی از آژانس، قطعنامه‌ای علیه ایران بر روی میز گذاشته شد. 

«السید بدر البوسعیدی» با اشاره به عزم دو کشور برای حفظ امنیت و ثبات منطقه ابراز امیدواری کرد، ایران و عمان بتوانند نقشی مثبت و سازنده را در حل چالش های منطقه ای و جهانی ایفا کنند. 

وزیر امور خارجه عمان دعوت خود را از امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور تجدید کرد.



منبع