قطر: دوحه میزبان مذاکرات هسته ای است نه طرف مذاکره

براساس اعلام رسانه‌های مختلف رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز گذشته برای دیدار با وزیر امور خارجه قطر به دوحه سفر کرد.

یک منبع در وزارت امور خارجه آژانس خبری سیاست خارجی روز دوشنبه به آژانس خبری سیاست خارجی گفته بود که مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای روز سه شنبه در دوحه، پایتخت قطر از سر گرفته می‌شود.

ماجد الانصاری تصریح کرد که آنچه که روی می دهد انجام تلاش اروپاست و دولت قطر نیز برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تبادل پیام‌ها میان طرفین (ایران و آمریکا) تلاش دیپلماتیک زیادی را انجام داده است.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، ماجد الانصاری به شبکه الجزیره گفت که تأکید ما این است که ما طرفی از مذاکرات نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اظهار کرد: تلاش می کنیم که نقش مثبتی را بازی کنیم و برای ادامه تلاش دیپلماتیک  آمادگی کامل داریم.

ماجد الانصاری دلیل میزبانی قطر را اعتماد همه طرف‌ها به دولت دوحه و تلاش این کشور دانسته است.

وزارت امور خارجه قطر روز سه شنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای با تایید میزبانی از مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که با تسهیل‌گری نماینده اتحادیه اروپا انجام خواهد شد، اعلام کرد که دوحه از این موضوع خرسند است.

وی گفت: بزرگ ترین چالش، ایجاد اعتماد سازی میان طرفین است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در سفر ۲۵ ژوئن خود به ایران از تصمیم تهران و واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ابراز خرسندی کرد.



منبع