عزم جدی دولت ایران برای توسعه رابطه با آفریقای جنوبی

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های مهم آن، ضمن قدردانی از تلاش ها برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به مقدمات برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد از فرصت ها و ظرفیت های فراوان دو کشور بیش از پیش بهره برداری شود.

امیرعبداللهیان همچنین از مواضع آفریقای جنوبی در قبال مسأله فلسطین و سیاست حمایتی این کشور از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با جنگ اوکراین اظهار داشت: ما به تلاش های خود برای برقراری آتش بس در اوکراین ادامه می دهیم و موضع اصولی ما مخالفت با جنگ و خاتمه دادن به بحران اوکراین از طریق سیاسی است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات هسته ای ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران برای میانجی گیری در بحران اوکراین تاکید کرد: این آتش بس برای همه طرف ها و جامعه بین المللی مهم است، چون پیامدهای این جنگ، باعث بحران غذایی و انرژی در برخی از کشورها شده است و امیدواریم از طریق مذاکرات نگرانی های روسیه و اوکراین پاسخ داده شود.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، بر عزم جدی دولت ایران برای توسعه روابط با این قاره به ویژه با آفریقای جنوبی تأکید کرد.

خانم نالدی پاندور ضمن تاکید بر دعوت رییس جمهور کشورش از دکتر رئیسی برای سفر رسمی به پرتوریا، ابراز امیدواری کرد، سفر آتی رئیس جمهور اسلامی ایران به آفریقای جنوبی پایه گذار جهش در روابط دوجانبه باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از دیرباز همکاری های خوبی میان دو کشور در زمینه انرژی جریان داشته و آمادگی داریم همکاری ها در حوزه های مورد علاقه طرفین هر چه بیشتر تقویت شود.

طرفین در این رایزنی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را مورد بررسی قرار دادند.



منبع