طفره سخنگوی سازمان ملل از پاسخ مستقیم درباره رویکرد دوگانه شورای امنیت در قبال ایران 

ساعت ۱۷:۴۵ روز چهارشنبه چهارم آبان ماه فرد مسلحی به شیوه تروریستهای تکفیری با تیراندازی از بیرون حرم مطهر شاهچراغ به مردم داخل حرم حمله کردند. 

دولت آمریکا در پی گزارش تفصیلی جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، در تقلا برای برگزاری نمایشی ضد ایرانی در سازمان ملل در قالب نشست غیررسمی شورای امنیت در حمایت از ناآرامی ها و آشوب ها در ایران با اهداف خاص سیاسی است.

دوجاریک در عین حال افزود اعضای سازمان ملل آزاد هستند. منشوری دارند که از آن تبعیت می کنند و در طول نشست، آزاد هستند که تماس بگیرند و هر چه بخواهند را بگویند. وظیفه ما اظهار نظر در این زمینه نیست.
سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت که موضع ما درباره تحولات ایران  هم کاملا مشخص است.

منابع دیپلماتیک در پی تقلای واشنگتن  برای برگزاری نشستی غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل به خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی گفتند که آمریکا به همراه آلبانی در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، در پی برگزاری این نشست در روز چهارشنبه هفته جاری هستند.

خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی از سخنگوی سازمان ملل پرسید: آمریکا قصد دارد  نشستی غیررسمی در شورای امنیت درباره ایران برگزار کند اما جامعه اطلاعاتی ایران معتقد است آمریکا متهم ردیف اول ناآرامی ها در ایران است. جمهوری اسلامی ایران می گوید، آمریکا و متحدانش به طور مداوم از بستر سازمان ملل برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد سوء استفاده کرده اند. واکنش دبیر کل سازمان ملل به رویکرد دو گانه آمریکا چیست؟ چرا شورای امنیت سازمان ملل، حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز را محکوم نمی کند؟

سخنگوی سازمان ملل از پاسخ مستقیم به این سوال طفره رفت و گفت که نمی تواند از طرف  شورای امنیت صحبت کند و با محول کردن پاسخ این سوال به شورای امنیت اظهار کرد: موضع دبیرکل نسبت به محکومیت حمله تروریستی به شاهچراغ بسیار روشن، قاطع و به موقع بود.

 طبق گفته شاهدان عینی تروریست‌ با خودروی پژو به سمت حرم شاهچراغ رفته و از ورودی خیابان ۹ دی وارد حرم شده بود و در همان محل، خدام‌ و زائران حاضر در آن ورودی را به رگبار بست.  این حمله تروریستی در یکی از شلوغ‌ترین ساعات در حرم شاهچراغ روی داده است.

منابع دیپلماتیک افزودند: این اقدام آمریکا واکنشی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران – وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران – درباره عوامل پشت پرده اغتشاشات در ایران است.

 استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی در خصوص انتقاد از رویکرد دوگانه شورای امنیت سازمان ملل گفت که نمی تواند از طرف شورای امنیت صحبت کند و پاسخ به این سوال را به این شورا محول کرد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل تاکنون حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز ایران را محکوم نکرده است.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل درپی این حادثه تروریستی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت:  ایران یکبار دیگر تروریسم را در همه اشکال آن به عنوان یک تهدید واقعی و بزرگ علیه صلح و امنیت بین المللی می داند و انتظار می رودکه شورای امنیت سازمان ملل این جنایت وحشتناک را بطور صریح و قوی محکوم کند.



منبع