شرط بندی روی تحولات داخلی ایران اشتباه است/آمریکایی‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند

اراده سیاسی آمریکایی ها همچنان محل تردید است

وی با بیان اینکه برخی رسانه نماهای مستقر در لندن نیز مشمول تحریم های ایران شدند، اظهار داشت: اینها اسم رسانه دارند اما فعالیت و رفتار تروریستی از خودشان نشان می‌دهند؛ هم بی‌بی سی فارسی و هم رسانه موسوم به ایران اینترنشنال به عنوان بازوی رسانه‌ای تروریستی گروه‌های اغتشاش و آشوب طلب و گروه‌های تروریستی علیه ایران عمل می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم که استقرار نیروهای خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و صلح در منطقه نمی‌کند بلکه طرف‌های خارجی عمدتاً با اهداف و منافع خاص در تلاش برای حضور در مناطق مرزی کشورهای منطقه هستند بنابراین با حضور نیروهای خارجی مخالف هستیم و حضور نیروهای خارجی از هر کشوری از جمله در حوزه اروپا را در مرزهای مشترک برنمی‌تابیم و آن را خط قرمز خود تلقی می‌کنیم.

وی با اشاره به تحریم برخی نهادها و اشخاص انگلیسی از سوی ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب انجام داد زیرا متاسفانه دولت انگلستان در ارتباط با تحولات اخیر ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینگونه رفتارهای سیاسی، استمرار رفتارهای بی‌حاصل و غلط گذشته است و توصیه ما به آنها اتخاذ رفتار معقولانه، سازنده در تنظیم مناسبات با ملت و دولت جمهوری اسلامی است؛ آنها خودشان به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران برای آنها فرصت هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه ثبات و امنیت منطقه و بین المللی و هم در حوزه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری و صنعتی است نتیجه رفتار غیرسازنده آنها خسارت برای خود آنها خواهد داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه اوکراین در نتیجه فضاسازی و جوسازی غلط طرف‌های دیگر وارد یک رفتار غیر سازنده در ارتباط با ایران و تقلیل سطح رابطه شده است اما همچنان ارتباطات ما برقرار است.

وی افزود: این درخواست قانونی ایران برای آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که متعلق به ملت ایران است و این موضوع هیچ ارتباطی نه با برجام و نه با هیچ موضوع دیگری ندارد. بنابراین کشورهایی که دارنده دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران هستند باید این دارایی‌ها را بدون قید و شرط آزاد کنند.

کنعانی به دولت آمریکا توصیه کرد که معقولانه رفتار کنند و به تعهدات خود در مذاکراتی که از طریق واسطه ها انجام داده و می‌دهند، متعهد بمانند و به توافق برگردند و این پاسخ روشن و محکم ما به طرف آمریکایی است.

ایران در واکنش به اقدامات غیرسازنده اقدام متناسب و متقابل انجام می دهد

رفتارهای کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران غیرقانونی و غیرمشروع است

آخرین روند مذاکره با عربستان

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه زمینه بازگشت به توافق کاملا مشخص است، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند در چهارچوب توافق شده و ابعادی که در وین مورد تاکید قرار گرفته، به توافق و مذاکرات بازگردد اما به نظر می‌آید آمریکایی‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و از یک سو به مسائل سیاسی و داخلی خود نگاه می‌کنند و از سوی دیگر نیم نگاهی هم به تحولات داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات دارند.

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ‌گاه چنین رفتارهایی را انجام نخواهد داد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عرف بین‌الملل و قوانین ملی و سرزمینی خود و با استفاده از چارچوب‌های حقوق بین‌الملل اقدام متقابل و متناسب علیه هر طرفی که رفتار و اقدام غیر مسئولانه در قبال دولت و ملت ایران انجام داده‌اند، خواهد داد و در طی روزهای آینده اقدام متناسب و متقابل با تحریم های اعمال شده اخیر انجام خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: معتقدیم ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند و برداشتن یک گام جدید در مسیر ارتقای مناسبات دو کشور هم تامین کننده منافع مشترک ایران و عربستان و هم تامین کننده منافع منطقه‌ای است فرصت‌های مشترک همکاری میان دو کشور بسیار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در هفته گذشته لیست‌های نهادهای تحریم شده از جمله مرکز ملی امنیت سایبری دولت انگلیس، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا و همچنین چند موسسه و شرکت از جمله شرکت‌های بلانت مدیا و گلوبال مدیا و بی بی سی فارسی و اینترنت اینترنشنال به عنوان شبکه‌های تابع این موسسات رسانه‌ای دولت انگلستان را به طور رسمی اعلام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: آنها سالیان سال جمهوری اسلامی ایران تحریم کردند نتیجه این تحریم‌ها برای اروپا چیست؟ چه منافعی از قبل تحریم در حوزه اقتصادی و تجاری متوجه دولت‌های اروپایی تحریم‌کننده ملت ایران شد؟

کنعانی درباره آزادی خدمه هواپیمای ونزوئلایی نیز گفت: خوشبختانه در یک تلاش و کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت ونزوئلا، خدمه و گروه ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که در آرژانتین به طور غیرقانونی با بهانه‌ها و ادعاهای واهی برخی طرف‌ها از جمله برخی لابی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی هم هواپیما توقیف شده بود و هم خدمه و کادر پرواز بازداشت شده بودند، در نتیجه تلاش‌های به عمل آمده این افراد آزاد شدند.

مخالفت ایران با حضور نیروهای خارجی در منطقه

کنعانی درباره استقرار نمایندگی اتحادیه اروپا در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت: مرزهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه باید مرزهای دوستی، همکاری و تبادل متناسب با مصالح و منافع مشترک دو کشور و دروازه‌های تبادل تجاری و اقتصادی سیاسی و همچنین زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح و ثبات در مرزهای مشترک و همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

وی خاطرنشان کرد: انگلیس همچنین نسبت به اعمال تحریم علیه برخی شخصیت‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی اقدام غیرسازنده داشت و بنابراین هفته گذشته اقدام متقابل انجام دادیم و وزارت خارجه لیست تحریم‌ها علیه نهادها و شخصیت‌های تندروی دولت انگلستان را که هم در حمایت از جریان‌ها و گروه‌ها و اقدامات تروریستی علیه ایران نقش داشتند را تحریم کرد.

کنعانی با برشمردن اقدامات دولت انگلستان در قبال آشوب های اخیر در ایران اظهار داشت: اولا در آنجا به برخی جریان‌ها و افراد و گروه‌های اغتشاش و آشوب طلب میدان دادند و آنها به نمایندگی و سفارت ایران تعرض کردند این اقدام کاملا مخالف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی دولت انگلستان در ارتباط با حفاظت از اماکن اماکن دیپلماتیک است.

وی با یادآوری این نکته که موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد و دولت آمریکا در این ارتباط توافق و تعهداتی را پذیرفت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن نیت در یک اقدام انسان دوستانه یکی از زندانیان دو تابعیتی را که اتفاقاً جرم جاسوسی وی محرز بود و دولت آمریکا هم از این موضوع مطلع بود را آزاد کرد و برای تکمیل روند تبادل زندانیان بر مبنای تعهداتی که دولت آمریکا و حتی در مذاکرات اخیر هم که از طریق واسطه‌ها صورت گرفت، اعلام آمادگی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه  تعهد به برجام را پیام واضح ایران دانست و تاکید کرد:  ایران متعهد به برجام است مشروط بر اینکه طرف آمریکایی هم متعهد به شروط‌ها و مفاد برجام باشد. آمریکا با توجه به رصد تحولات و اطلاعاتی که دراند، حتماً می‌دانند که جمهوری اسلامی از شرایط جاری عبور کرده است و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با آمریکا و نیز دارایی‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی آن گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه‌ و واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد، اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی، موضوع تبادل زندانیان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به سفارتخانه ها درباره التزام به شروط و شرح وظایف دیپلماتیک تذکر داده شده است، اظهار داشت: برخی سفرا و روسای نمایندگی‌های برخی از کشورها توسط وزارت خارجه احضار شدند و در این رابطه هم اعتراض جدی و هم توجه و تذکر لازم به آنها داده شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هم دقت نظر و اشراف لازم را دارد و هم دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود در این ارتباط به موقع عمل کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین روند مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات در فضای مثبتی بین دو کشور صورت گرفته است و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفت‌وگوهای سیاسی بین مقامات دو کشور باشد، مهیا و فراهم است.

وی ابراز امیدواری کرد، روند گفت‌وگوهای مثبتی که تاکنون با کمک دولت عراق انجام شده، با اجرای توافقات گذشته و تشکیل جلسات جدید در حوزه سیاسی ما را به گام مناسب به سمت جلو ببرد و ارتقای مناسبات با منافع دوجانبه و منافع منطقه‌ای فراهم شود.

کنعانی درباره جزئیات مذاکرات ایران و آژانس نیز روابط را سازنده دانست و گفت: در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس در مسیر خوبی داریم و می توانیم در چارچوب همکاری های سازنده گام های خوبی در مسیر همکاری دو جانبه برداریم. آقای اسلامی جدیدا توضیحات خوبی داده اند که می توانید جزئیات را دریافت کنید.



منبع

کنعانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، دولتی مسئول و پایبندی به تعهدات بین‌المللی است. برخی از کشورها اروپایی و غربی علیه ایران رفتارهایی انجام می‌دهند که اساساً این رفتارها غیرقانونی و غیر مشروع است حمایت از اغتشاش و آشوب، ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها یک رفتار کاملاً غیرقانونی است حمایت از اغتشاشگران، ایجاد فضای رسانه‌ای و تبلیغی و میدان دادن به جریان‌هایی که سابقه فعالیت تروریستی دارند اقدام کاملاً غیرقانونی و غیرمسئولانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در حمایت مستقیم از اغتشاشات در داخل ایران را تکرار سیاست اشتباهی دانست که آنها سالیان سال در قبال جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها بارها دیدگاه خود را در ارتباط با موضوع اوکراین و جنگ جاری در این کشور اعلام کرده است؛ مواضع ما صریح و روشن است. متاسفانه آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک‌آمیز مشخصا دولت آمریکا آغازکننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحریم های اخیر غربی‌ها و اتحادیه اروپا علیه کشورمان اظهار داشت: متاسفانه به رغم هشدارهایی که جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف به مقامات اتحادیه اروپا داد، اقدام غیرسازنده کردند به طور قطع طی روزهای آینده اقدام متقابل و متناسب انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود ایران منتظر زمستان سرد اروپاست، گفت: ما منتظر چیزی نیستیم؛ اولین روزی که آمریکایی ها اراده خود را نشان دهند، ایران نیز اقدامات خود را انجام خواهد داد. ایران نیاز به بازه زمانی و فرصت ندارد و در عمل اثبات کردیم که پایبند به میز مذاکره هستیم و بازگشت به توافق یک انتخاب برای ایران است.

کنعانی با تصریح اینکه صورت مسئله روشن است، گفت: پاسخ ایران در این زمینه واضح است و دیدگاه‌ها و مطالبات جمهوری اسلامی کاملاً قانونی، روشن و منطقی است. اگر آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا مذاکرات متوقف شده یا برنامه ای ندارند، چرا پیغام می‌دهند؟ چرا بر آمادگی خود برای از سرگیری توافق از طریق واسطه‌ها تاکید می‌کنند؟ 

وی درباره آزادی دارایی های بلوکه شده ایران نیز اظهار داشت: مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است؛ پیشرفت‌هایی حاصل شده و ما در مسیر پیشرفت قرار داریم. بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است مذاکرات فنی ادامه دارد و همچنان خوشبین هستیم که انشاءالله در بازه زمانی معقول و نزدیک بحث آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد.

مذاکرات فنی برای آزادی دارایی های ایران در جریان است

به گزارش خبرنگار سیاسی آژانس خبری سیاست خارجی، ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره واکنش ایران به حمایت علنی آمریکا از آشوبگران در ایران و ادعای کنار گذاشته شدن مذاکرات گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است، هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند؛ آنها و بارها از کانال‌های مختلف پیام داده و بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق تاکید می‌کنند و مذاکراتی هم در این زمینه انجام می‌دهند.

کنعانی افزود: آنها از روش های غلطی که همواره به نتایج نامناسبی منتهی شده است، نتیجه نگرفتند.

کنعانی بیان کرد: اکنون با گسترش جنگ، جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای اطلاعات غلط به حمایت از یکطرفه درگیر و جنگ در اوکراین متهم می‌کنند در حالی که ایران بارها اعلام کرده که ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. ما صادرکننده تسلیحات به هیچ‌کدام از طرف ها برای جنگ در اوکراین نیستیم و رابطه ما با هر دو طرف جنگ رابطه دوستانه‌ای بوده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران کشور مقتدری است، تصریح کرد: با ارعاب، تحریک و تهییج، نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را وادار به دادن امتیازات یک جانبه کنند. مسیر توافق یک مسیر دو جانبه و تعهد در برابر تعهد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اروپایی ها می توانند با یک رفتار سازنده از فرصت‌های همکاری اقتصادی و تجاری و صنعتی با جمهوری اسلامی استفاده کنند و مصالح و منافع ملت خودشان را با مسائل سیاسی بی‌حاصل گره نزنند.

وی تاکید کرد: مشخص است که آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند هم می‌خواهند هزینه های توافق را پرداخت نکنند، آنها همچنین روی موضوعاتی شرط‌بندی کردند که بارها و بارها از آن نتیجه گرفتند.

وی ادامه داد: شهروندان ایرانی و خدمه ایرانی این هواپیما هم در دو مرحله آزاد شدند دو نفر در بازه زمانی کمتر از ۲۰ روز گذشته و سه نفر دیگر هم در هفته گذشته آزاد شدند و زمینه برای ورود آنها به ایران کاملاً مهیا است. براساس خبری که من تا دیروز داشتم قرار بود عصر روز گذشته این افرادی وارد کشور شوند و به نظر من این اتفاق افتاده است. بحمدالله خبر دقیق این است که با تلاش‌های به عمل آمده مبتنی بر تلاش برای حمایت از حقوق انسانی و کنسولی شهروندان ایرانی به رغم همه شیطنت‌هایی که از سوی لابی‌های خاص انجام شده بود خوشبختانه این موفقیت بزرگ ایجاد شد و شهروندان ما آزاد شدند.

اتهامات علیه ایران در خصوص جنگ اوکراین مردود و بی اساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم ها اظهار داشت: در چارچوب برجام مذاکرات لازم صورت گرفته، توافقات لازم هم انجام شده است؛ ما مذاکره برای مذاکره انجام نمی دهیم بلکه مذاکره برای توافق و اجراست؛ با مذاکراتی که صورت گرفته و پیش نویس ها زمینه برای جمع بندی توافقات و بازگشت طرف ها به توافق و اجرای برجام فراهم است. اشکالی که ما می بینیم دوگانگی در مواضع و عمل آمریکایی است. اراده سیاسی آمریکایی ها همچنان محل تردید است و اگر این اراده شکل بگیرد، زمینه برای گام بعدی فراهم می شود.

کشورها از فرصت همکاری با ایران استفاده کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: صدور میلیاردها دلار تجهیزات و تسلیحات به یک طرف جنگ آیا تلاشی در جهت پایان دادن به جنگ است؟ قطعاً این تلاش در جهت پایان دادن به جنگ نیست این رفتار به عبارتی رفتار یک طرف جنگ و قرار گرفتن در یک طرف منازعه است. بنابراین ما اتهامات بی‌حاصل را علیه جمهوری اسلامی ایران رد می‌کنیم و مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از رویکرد غربی ها در قبال تحولات اخیر در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متقابل در مقابل و متناسب در مقابل اقدام غیرسازنده آنها نشان خواهد داد.

خبرنگاری از کنعانی درباره حضور نداشتن برخی شرکت های ایرانی در نمایشگاه پلاستیک آلمان به دلیل صادر نشدن ویزا پرسید که وی در پاسخ گفت: ارتباط با جمهوری اسلامی ایران برای اروپا یک فرصت است به ویژه اروپایی که الان در شرایط سخت ناشی از بحران انرژی و مطالبات اقتصادی مردم کشورهای اروپایی قرار دارد.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده اگر توافق کند، به روند و اجرای آن پایبند است و به تعهدات خود عمل کرده است اما با طرفی مواجه هستیم که به تعهد خود عمل نکرد و خارج شد لذا نیازمند تضمین هستیم. اگر ضمانت قوی داده شود حتما برای بازگشت راه هست.

وی ادامه  داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها یک سوی اغتشاش و حمایت از اغتشاشات در داخل ایران هستند و تحریم‌های آنها تکرار همین اشتباهات غلط است، بنابراین آنها باید راجع به این دوگانگی به افکار عمومی توضیح بدهند که اگر توافق نمی خواهند پس برای چه پیام می‌دهند؟

کنعانی عنوان کرد: ما آمادگی داریم به پایان جنگی که از نظر ما جنگی غیرضروری است، کمک کنیم اما کسانی که با فضاسازی رسانه‌ای و یک رفتار فرافکنی و اتهام زدن بی‌حاصل جمهوری اسلامی ایران را متهم به طرفداری از یک طرف جنگ می‌کنند، خودشان در یک طرف جنگ قرار دارند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سرشماری اتباع خارجی افغان در ایران با یادآوری اینکه این موضوع در وزارت کشور دنبال می شود، گفت: آمار آوارگان افغان در بیش از یک سال گذشته به دلیل شرایط سخت این کشور افزایش بی‌سابقه‌ای داشته برای ایران یک موضوع اساسی اساسی است و جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظایف انسانی خود و مناسبات توأم با برادری و دوستی و همسایگی با ملت افغانستان در این ارتباط به مسئولیت‌های انسانی خود بیش از وظایف قانونی و بین‌المللی عمل کرده است.

کنعانی تاکید کرد: با اجرای توافقاتی که در نتیجه ۵ دور مذاکرات گذشته انجام شد ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم امکان ورود دو کشور به مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره نقش سفارت آلمان در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران متاسفانه در طول دوره تحولات و اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشته‌اند که با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم داده شد.

کنعانی ادامه داد:  بنابراین منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در بحث و تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهند.

کنعانی خاطرنشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط به صراحت به کشورهای ذیربط قبلا اعلام کرده‌ایم و در این زمینه وزیر خارجه هم صریح‌ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.