«سیکا» یکجانبه‌گرایی غرب را به خطر انداخت/ ایران فرصت مهم سیاسی و اقتصادی برای شرق

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس یازدهم، ایجاد سازمان سیکا را نوعی مقابله با یکجانبه گرایی در عرصه بین الملل دانست و بیان داشت: یکجانبه گرایی خطای راهبردی غرب است و شکل گیری این سازمانها  نوعی مقاومت در مقابل یکجانبه گرایی آمریکاست آنها می‌خواهند هژمونی خود را با زور بر جهان مسلط کنند، اما این پیمان‌های بین المللی با حضور کشورهای قدرتمندی از جمله ایران، چین و روسیه بهترین ضد موج در مقابل موج یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه بین الملل است.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» موسوم به «سیکا» صبح پنجشنبه (۲۱ مهرماه)، به ریاست رئیس­‌جمهور قزاقستان و با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و ۱۰ تن دیگر از سران و روسای کشورهای عضو، آغاز به کار کرد. این سازمان، امنیتی که ایران از اعضای اصلی آن است در پی اثرگذاری بیشتر در قاره آسیا و جهان است.



منبع عباس زاده مشکینی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی  از کشورهای عضو سیکا با ایران هم مرز هستند، گفت: حضور جمهوری اسلامی در این سازمان  که بیش از ۳۰ کشور عضو آن هستند فرصت مهمی برای توسعه مبادلات تجاری، حمل و نقل دریایی و صادرات محصولات کشاورزی با توجه به منابع خاکی و آبی  موجود در کشور است، ایران هم نقطه قوت و فرصتی برای سازمان سیکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران در راستای تحقق سیاست خارجی متوازن در کنفرانس سیکا شرکت کرد، حضور جمهوری اسلامی در این اجلاس از لحاظ امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای کشور مهم است.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت گو با خبرنگار پارلمانی آژانس خبری سیاست خارجی در مورد حضور رییس جمهور در ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» موسوم به «سیکا» گفت: سیکا در اهداف و روابط سیاست خارجی جمهوری اسلامی مهم است چون کشورهای عضو این سازمان از جمله چین، هندوستان و روسیه دارای بیشترین جمعیت هستند و فرصت مهمی را برای تقویت دیپلماسی و تعاملات اقتصادی برای اعضای این سازمان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به دیدارهای آیت الله رئیسی با امیر قطر و رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه  این اجلاس اظهار داشت: حضور ایران در سطح  ریاست جمهوری در این سازمان  تاثیر گذار است و ملاقات‌های دو جانبه هم فرصت خوبی برای تقویت دیپلماسی کشور است، چون در دولت قبل تمرکز تعاملات سیاسی حول کشورهای غربی بوده است و در این زمینه برنامه های ریاست جمهور مطلوب تدوین شده بود.