سیاست فشار بر ایران جواب نمی‌دهد/ برخی به دنبال دخالت در روند مذاکرات هستند

کلینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی،کشورهای غربی باید سفر اخیر باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به نروژ را به دقت ارزیابی کرده و در این خصوص معنای جدیدی را برای تعامل بهتر با تهران جستجو کنند.



منبع

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک تصریح کرد: امروز شاهد یک روند تحمیلی هستیم که تلاش می‌شود امتداد مذاکرات خدشه‌دار شود. طبیعی است که ایران نمی‌تواند در خصوص این موضوع ساکت باشد و خود را برای همه سناریوهای فنی آماده کرده است.

وی اضافه کرد: جدا از بحث تأثیر موضوعات و کیفیت منافع بین‌المللی، شاهدیم که چین و روسیه، نسبت به این قطعنامه مخالفت کردند و دیگر اعضای شورای حکام که به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند، در شرایط فعلی در چارچوب یک نگاه غربی حرکت می‌کند. این هدف غرب را نشان می‌دهد که به دنبال راه حل است یا قصد ایجاد بن‌بست در مذاکرات را دارد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران پاسخ‌های لازم، حقوقی و دقیق را ارائه کردند، گفت: اینکه برخی به دنبال ایجاد بهانه و دخالت در روند مذاکرات وین هستند، موضوع جدیدی نیست و هر بار تلاش می‌کنند رویه‌ها و تاکتیک‌های خود را تغییر دهند و به این وسیله با لاپوشانی مواضع، بحران‌افکنی کنند. در این خصوص باید سفر اخیر گروسی به سرزمین‌های اشغالی را مد نظر قرار داد.

وی تأکید کرد: در حوزه کشورهای غربی شاهدیم که برخی از کشورها، خصوصا نمایندگان اتحادیه اروپا، به دنبال تند کردن شرایط نیستند و قصد ندارند که این وضعیت تبدیل به یک مسیر غیرقابل بازگشت شود. تهران این مسئله را خوب می‌فهمد؛ اما باید این مسئله را شجاعانه‌تر مطرح کند و باید مسیر خود را در این چارچوب محکم‌تر کنند.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه کارکرد دیپلماسی در معنای اروپایی کارکرد خود را دارد، افزود: اروپا باید از کیفیت تفاوت نسبت به رویکرد به دیپلماسی در حوزه برخی از رژیم‌های انگولاساکسونی و رژیم صهیونیستی در حقوق بین‌الملل برای تقویت ثبات و صلح به کار استفاده کنند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: این رویه خوبی نیست و تجربه هم نشان داده است که سیاست فشار بر ایران جواب نمی‌دهد. همان‌طور که آقای بلینکن و آقای رابرت مالی، در خصوص بحث سیاست‌های ترامپ و فشارهایی که مد نظر داشتند، نقض کردند و به گونه‌ای تلاش داشتند تا بتوانند این رویه را دنبال کنند.

وی تصریح کرد: ایران همواره سعی کرده از مسیرهای تعامل مثبت و براساس راهکارهای ایجابی، سیاست‌های خود را برای تحکیم مسیر دنبال کند. اما شاهدیم که برخی با مانع‌افکنی در روند، به خاطر مشکلاتی که درون خودشان به خاطر فشارهای اپوزیسیون سیاسی در کنگره هست، تلاش می‌کنند تا مشکل خودشان را تبدیل به یک مسئله بزرگتر کنند.

محمدفرهاد کلینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، با اشاره به ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام توسط سه کشور اروپای و آمریکا، گفت: قبل از هرچیزی باید علت این سیاست و مکانیزم‌هایی که آقای گروسی در این خصوص انجام داد، به دقت بررسی کرد. گروسی به خوبی صدای تهران را می‌شنود و زمانی که به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد، بر کار حرفه‌ای، اصل بی‌طرفی و اهمیت ایجاد وظایف حقوقی و قانونی، تأکید کرد.

کلینی افزود: اما برخی که در شورای امنیت آمریکا هستند، جور دیگری به موضوع نگاه می‌کنند و تحت تأثیر برخی از لابی‌های جمعی قرار دارند. دستگاه‌های مسئول در آمریکا باید بیشتر این مسئله را زیر ذره‌بین قرار دهند تا ببینند این سیاست آمریکاست یا یک سیاست تحمیلی به دموکرات‌ها در جریان است؟

وی اضافه کرد: گروسی در این خصوص به وظایف حقوقی و حرفه‌ای خود بیشتر توجه کند و باید اینگونه بیانیه‌هایی که توسط سه کشور اروپایی (جدا از نگاه اتحادیه اروپا که بر اهمیت ادامه تعامل در حوزه برجام تاکید دارد) تهیه می‌شود، به دقت بررسی کرد.