سفیر ایران در چین : مازندران برای صادرات مرکبات به چین آماده شود

به گزارش خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی، محمد کشاورز زاده روز چهارشنبه در دیدار ویدئو کنفرانسی با استاندار مازندران افزود : با پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ، مجوز صادرات مرکبات از ایران به چین اخذ شد و صادرکنندگان مازندرانی خود را برای ورود به این بازار هدف آماده کنند.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان و صادرکنندگان مازندرانی به طور حتم استانداردهای لازم را برای صادرات مرکبات رعایت خواهند کرد و با تولید و فرآوری مرکبات با کیفیت گامی جدید در صادرات این محصولات به کشور چین اتفاق خواهد افتاد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: طرف ایرانی از هم اکنون کار را شروع کند، چرا که بازار اقلام مختلف مواد غذایی چین پذیرش کالاهای صادراتی ایران را دارد.
کشاورز زاده اضافه کرد : مجوز صادرات سالانه ۸۰ هزار تن میگو از ایران به چین اخذ شد و با این مصادیق به طور حتم ظرفیت و بازار چین برای ورود صادرکنندگان ایرانی آماده شده است.
به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، برداشت مرکبات مازندران هر ساله از نیمه دوم شهریور با  ارقام زودرس نارنگی پیش رس شروع می شود و معمولا در آذر ماه با برداشت پرتقال تامسون به اوج می رسد و در نهایت این فعالیت باغبانی در دی ماه با  کامل شدن قند ارقام پرتقال توسرخ و برداشت آن به پایان می رسد.
مازندران با داشتن ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که معادل ۱۰ درصد ارزش اقتصادی کل محصولات کشاورزی کشور است.

طبق آمار رسمی مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان از ۱۱۲هزار هکتار باغ مرکبات استان، ۵۵هزار هکتار آن جزء باغ های درجه یک است که به طور متوسط حدود ۴۰ تن در هکتار محصول برداشت می شود، ۴۰هزار هکتار باغ های درجه دو  با تولید متوسط  ۲۵ تا ۲۷ تن است و ۱۷هزار هکتار نیز باغ مرکبات درجه سه در استان وجود دارد که در این نوع باغ ها بین ۱۰ تا ۱۵ تن مرکبات برداشت می شود.



منبع