سفر معاون وزیر انرژی عمان به ایران

عبدالله دیوپ و حسین امیرعبداللهیان وزرای خارجه ایران و مالی نیز امروز(سه شنبه) و پیش از نشست نخستین کمیسیون مشترک ایران و مالی بای یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا گفته بود: آفریقا حوزه بسیار مهمی است و گسترش روابط جمهوری اسلامی با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌ جمهوری اسلامی از گذشته تا کنون بوده است، دولت سیزدهم درباره این موضوع و گسترش روابط با حوزه آفریقا اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و خوشبختانه ما شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابطمان با این حوزه بوده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود مورد استقبال عبدالله دیوپ وزیر خارجه مالی قرار گرفت و قرار است با مقامات این کشور دیدار کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بامداد سه‌شنبه وارد باماکو پایتخت مالی شد.

بر اساس این گزارش، وزیرخارجه مالی بهمن ماه سال گذشته به تهران سفر کرده بود.



منبع

هدف از سفر این هیات، گفت‌وگو درباره خط لوله انتقال گاز ایران به آن کشور و مذاکره درباره میدان نفتی مشترک عنوان شده است.

نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز بهمن ماه سال گذشته در مسقط برگزار گردید.

عمان جایگاه پنجم را در بین بازارهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه دارد. ارزش صادرات ایران به این کشور در چهار ماه آغازین ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۴۱۵ میلیون دلار رسید.  

روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و عمان با حمایت مقامات دو کشور از رونق خوبی برخوردار شده و صادرات ایران به عمان در چهار ماهه اول سال جاری  ۱۲۳ درصد رشد کرده است.
 
در چهار ماه نخست سال جاری ارزش مبادلات تجاری دو کشور به ۶۴۷ میلیون دلار رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، معاون وزیر انرژی عمان در صدر یک هیات فنی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر و روز سه‌شنبه اول شهریور با جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.  

در این دوره، عمان در بین بازارهای صادراتی ایران در جایگاه هفتم و در بین کشورهای همسایه، بعد از عراق و امارات و ترکیه و افغانستان، در جایگاه پنجم قرار گرفت. این کشور در میان اعضای شورای همکاری‌ خلیج فارس نیز دومین مقصد صادرات ایران است.