روسیه از بیانیه “بی موقع” سه کشور اروپایی درباره ایران انتقاد کرد

بعد از صدور این بیانیه اروپایی ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به صدای آمریکا درباره این بیانه گفت: ما با سه کشور اروپایی موافقیم که نباید احیای برجام مشروط به مختومه اعلام‌کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون کشف ذرات اورانیوم در سه سایت هسته‌ای ایران باشد.

در پایان این بیانیه تروئیکای اروپایی ضمن مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشبرد روند مذاکرات وین و عدم اشاره به ناکامی دولت بایدن در اتخاذ تصمیمی مناسب مدعی شد: با توجه به شکست ایران در به نتیجه رساندن این توافق روی میز، ما به همراه شرکای بین المللی در مورد بهترین روش برای پرداختن به تشدید تنش های مستمر توسط ایران و نبود همکاری با آژانس در ارتباط با توافق پادمان های ان پی تی این نهاد رایزنی و مشورت می کنیم.

به گزارش بامداد یکشنبه آژانس خبری سیاست خارجی، میخائیل اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

سه کشور اروپایی انگلیس ، فرانسه و آلمان روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.

این سخنگو در پاسخ به این سوال صدای آمریکا در مورد اینکه آیا واشنگتن در اجلاس آتی شورای حکام آژانس، قصد دارد پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ملی سازمان ملل ارجاع دهد گفت: تحقیقات پادمان سیاسی نیستند – این تحقیات ابزارهای چانه زنی نیستند. زمانی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام گزارش داد که مسائل باقی مانده با ایران به صورت روشن حل و فصل شده است، آن وقت ما انتظار داریم که این پرونده ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود، نه قبل از آن.



منبع

حمایت آمریکا از بیانه سه کشور اروپایی