رشد ۵۰ درصدی تیراندازی دسته جمعی در آمریکا؛ واقعیتی غیرقابل انکار

طبق گزارشها، نمایندگان جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا پس از تصویب لایحه‌ای مبنی بر مقابله با تروریسم داخلی ممانعت کردند. این در حالی است که در پی حوادث اخیر ناشی از خشونتهای فاجعه بار مسلحانه، قانونگذاران این کشور به شدت تحت فشار جهت اتخاذ اقدامات الزم در این زمینه هستند. این لایحه به دنبال وقوع تیراندازی دسته جمعی فاجعه بار در سوپرمارکتی در منطقه ای عمدتا سیاهپوست نشین در شهر بوفالو توسط مجلس نمایندگان که اکثریت آن را نمایندگان دموکرات در اختیار دارند به تصویب رسید، اما جمهوریخواهان لایحه مزبور را جانبدارانه و غیرضروری به شمار آورده و مانع تصویب آن شدند.

گفتنی است در آمریکا به طور متوسط هر ۱۲.۵ روز یک بار تیراندازی جمعی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آژانس خبری سیاست خارجی، بحث تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا همواره یکی از موضوعات حقوق بشری در این کشور است. امروزه تیراندازی‌های جمعی به یک بحران حقوق بشری در آمریکا تبدیل شده است. ویژگی مشترک تقریبا تمامی تیراندازی های انبوه در آمریکا، استفاده مهاجمان از سلاح مسلسل است؛ یعنی سلاح جنگی با خشاب های دارای ظرفیت بالا که بیشترین تعداد مرگ و میر را به همراه دارد.

علاوه بر این نظرسنجی جدید انجام شده توسط روزنامه واشنگتن پست و موسسه آیپسوس حاکی از آن است که سه چهارم از شهروندان سیاهپوست با توجه به تیراندازی های اخیر اتفاق افتاده در این کشور، نگران قرار گرفتن خود یا یکی از نزدیکانشان در معرض حمالت فیزیکی به دلیل مسائل نژادی هستند.

رشد ۵۰ درصدی تیراندازی دسته جمعی در آمریکا؛ واقعیتی غیرقابل انکار

رشد ۵۰ درصدی تیراندازی دسته جمعی در آمریکا؛ واقعیتی غیرقابل انکار



منبع

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) به تازگی آمار تیراندازی به شهروندان در مکانهای عمومی در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر اساس آن سال گذشته ۶۱ حادثه تیراندازی در ایالت های مختلف رخ داده است. موارد تیراندازی به شهروندان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته و طی آنها ۱۰۳ نفر کشته و ۱۴۰ نفر مجروح شده اند. در سال ۲۰۲۲ نیز طبق گزارش Gun Violence Archive حداقل ۳۲۰ تیراندازی دسته جمعی در ایالات متحده رخ داده است.

علاوه بر این طبق آمار ارائه شده (بازه زمانی تهیه گزارش) از سوی این نهاد، تاکنون ۲۹ هزار و ۶۲۶ مورد مرگ ناشی از خشونت تسلیحاتی ثبت شده است که حدود ۱۳ هزار و ۵۸۸ نفر در سراسر آمریکا به دلیل استفاده از سلاح گرم از جمله قتل عمدی و تصادفی، جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰۰ مورد از این قبیل تیراندازیها رخ داده که از ۶۱۱ مورد در سال ۲۰۲ و ۴۱۷ مورد در سال ۲۰۱۹ به این رقم رسیده که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته، امسال با بالاترین میزان افزایش همراه بوده است.

رشد ۵۰ درصدی تیراندازی دسته جمعی در آمریکا؛ واقعیتی غیرقابل انکار

گفتنی است فاجعه یووالد، دوباره بحث درباره تشدید قوانین اسلحه در ایالت متحده را به جریان انداخت. با این حال و به باور بسیاری، بعید به نظر می رسد که قانونگذاران مخالف حمل سلاح توسط شهروندان بتوانند موفقیتی کسب کنند. یکی از این اقدامات ممانعت نمایندگان جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا از تصویب لایحه پیشگیری از تروریسم داخلی است.

علاوه بر این؛ طبق نظرسنجی موسسه گالوپ ۶۶ درصد آمریکایی‌ها از قوانین سختگیرانه تر اسلحه حمایت می کنند. ۵۵ درصد ترجیح می دهند که کنگره علاوه بر اجرای قوانین فعلی، قوانین جدید اسلحه را نیز تصویب کند و ۵۵ درصد از رای دهندگان معتقدند سیاست اسلحه برای رای گیری میان دوره ای «بسیار مهم» است.

در فاجه یووالد که خردادماه امسال (مه ۲۰۲۲) در ایالت تگزاس آمریکا روی داد،  جوانی ۱۸ ساله‌ با یورش به مدرسه‌ای ۱۹ کودک و دو معلم را به قتل رساند و بسیاری را مجروح کرد. این مدرسه در شهرک یووالد در ۱۳۵ کیلومتری غرب سن آنتونیو قرار دارد.

مطالعات سازمان «سختگیری قوانین اسلحه موجب نجات زندگی» که روی ۵۰ ایالت آمریکا به عمل آمد، نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین میزان خشونت با اسلحه در ایالت هایی که سختگیری در اعمال قوانین حمل سلاح در آنها به کار گرفته می شود و آنهایی که سستی در اعمال آن می کنند، وجود دارد.

باید خاطر نشان کرد که تیراندازی جمعی (Mass Shooting) بنا به تعریف با کشتار جمعی قتل عام (Mass Murders) تفاوت دارد و در برخی موارد با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم ایجاد می شود که بعضا کشته ای هم بر جای نمی گذارد و در برخی موارد آمار مصدومان نتیجه فرار و برخورد افراد با یکدیگر است.