رایزنی‌ معاونان وزارت علوم و امور خارجه برای تسهیل صادرات محصولات فناورانه

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در این نشست گزارشی از پارک‌های علم و فناوری و واحدهای فناور در این پارک‌ها ارائه داد و گفت: ۵۲ پارک علم و فناوری از وزارت علوم مجوز دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۱ هزار واحد فناور در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر هستند.

علی خیرالدین بر اهمیت توسعه تعاملات بین المللی در حوزه علم و فناوری به منظور توسعه بازار محصولات فناورانه و دانش بنیان و افزایش رقابت پذیری تاکید کرد و افزود: پارک‌های کشور به عنوان قطب‌های برونداد توانمندی ها در عرصه بین المللی و نقاط اتصال با پارک‌های سایر کشورها جهت مبادله فناوری تست.

رایزنی‌ وزارت علوم و امور خارجه برای تسهیل صادرات محصولات فناورانه

تشکیل کمیته سه‌جانبه وزارت علوم، امور خارجه و معاونت علمی

ضروت نقش‌آفرینی وزارت خارجه در تسهیل تعاملات خارجی فناورانه

در ادامه صفری بخشی از اقدامات انجام شده در خصوص صادرات، معرفی ظرفیت های محصولات دانش بنیان و فناور در سراسر دنیا، برگزاری وبینارهای خارجی، به‌روزرسانی توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه را تشریح کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به وجود بازار مناسب در بسیاری کشورهای جهان برای محصولات فناورانه و دانش بنیان ایرانی، خواستار تلاش بیشتر پارک‌های علم و فناوری برای صادرات محصولات استاندارد باارزش شد و توسعه تعاملات معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه را در این راستا موثر دانست.

افزون بر این مقرر شد کمیته سه جانبه بین وزارت خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و امور خارجه و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری جهت تسریع در روند هم افزایی و صدور محصولات دانش بنیان و فناور تشکیل شود.

به گزارش گروه علم و آموزش آژانس خبری سیاست خارجی از وزارت علوم، نشست تخصصی آشنایی با توانمندی‌های صادراتی پارک های علم و فناوری سراسر کشور با حضور معاون فناوری و نوآوزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و روسای پارک های علم و فناوری (حضوری و مجازی) در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با یادآوری توانمندی های دانشمندان ایرانی و تولیدات محصولات با ارزش متنوع در پارک‌های علم و فناوری و آمادگی بالای این محصولات برای ورود به بازارهای جهانی، این موضوع را به عنوان ابزار قوی دیپلماسی برای مذاکره و تعامل با سایر کشورها برشمرد و آمادگی این معاونت را برای همراهی هیات‌های مذاکره کننده اعلام کرد.

وی، علم و فناوری و بهره برداری موثر از آن را باعث قدرت گیری کشورها دانست و تبدیل شدن کشور به یک ابرقدرت علمی و فناوری با تکیه بر توان دانشمندان ایرانی را کاملا دست یافتنی عنوان کرد.

پایان بخش این نشست نیز سخنان نمایندگان تعدادی از روسای پارک‌ها و ارائه دیدگاه‌های آنان بود.



منبع

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز با یادآوری نقش مهم و تاثیر گذار علم در تحولات بین المللی و جایگاه فناوری در قدرت بخشیدن به چانه زنی در مذاکرات، بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر پارک‌های علم و فناوری در تولید و صادرات محصولات باارزش تاکید کرد.


 

وی همچنین خواستار نقش آفرینی بیشتر وزارت امور خارجه در تسهیل تعاملات خارجی از با ابزار علم و فناوری شد.

 مهدی صفری آمادگی این معاونت را برای ارائه تسهیلات موثر در فرآیند تعاملات و مبادلات اعلام کرد.