دیپلمات سابق پاکستانی: تعامل با تهران امنیت انرژی و رفاه را برای اسلام‌آباد تضمین می‌کند

خردادماه امسال وزیر امور خارجه پاکستان سفر رسمی به تهران انجام داد و طی آن با همتای ایرانی و همچنین آیت الله دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. کم‌تر از یک هفته بعد از آن وزیر نیرو پاکستان نیز با دستور کار تقویت همکاری‌های دوجانبه با به ویژه در حوزه انرژی، به کشورمان سفر کرد.



منبع

وی اظهار داشت: پاکستان باید به تقویت روابط با کشورهای دورتر، مانند ایالات متحده یا اروپا ادامه دهد، همزمان باید مشارکت‌های قابل اعتمادی را با سایر کشورهای دوست در منطقه ایجاد کند. بنابراین تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مورد مسائل مشترک مانند امنیت انرژی یا مبارزه با تروریسم برای تضمین پاکستان امن‌تر و مرفه‌تر ضروری است.  

دیپلمات سابق پاکستانی: تعامل با تهران امنیت انرژی و رفاه را برای اسلام‌آباد تضمین می‌کند
«اسکندر احمد شاه»  استاد روابط و حقوق بین الملل در دانشگاه مدیریت علوم لاهور (LUMS)

این کارشناس امور بین الملل با یادآوری لغو تحریم‌های سازمان ملل پس از اجرای برجام، تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ و سپس خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: تحریم‌های ثانوی آمریکا علیه آمریکا و چالش اف‌ای تی اف نیز مانعی در مسیر همکاری‌های اقتصادی پاکستان با همسایه غربی خود به حساب می‌آید اما علیرغم این تحریم‌ها راهکارهای دیگری نیز برای عبور از مشکلات وجود دارد که تجارت تهاتر موثرترین آن است.  

این مقام سابق پاکستانی با اشاره به سفر اخیر بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان به تهران و دیدار با مقام‌های ایران، گفت: طی سال‌های اخیر شاهد گشایش‌های جدید در ابعاد مختلف در روابط دو همسایه بودیم که یکی از این تحولات چشمگیر، کمک ایران به پاکستان برای اطفاق حریق در جنگل‌های ایالات بلوچستان با اعزام هواپیمای آتش نشان ایلوشین ۷۶ محسوب می‌شود.  

اسکندر احمد افزود که با استفاده از تجارت پایاپای پاکستان می‌تواند از اتکا به دلار آمریکا رها شده و هیچ فشاری نیز بر حساب ذخایر ارزی کشور نیز وارد نخواهد شد. با همین روش پاکستان می‌تواند از طریق ایران محصولات پتروشیمی را از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نیز وارد کند.  

وی اظهار داشت: پاکستان علاوه بر درخواست معافیت‌های تحریمی از آمریکا می‌تواند با از طریق مکانیزم تهاتر در قبال صادرات برنج و گوشت به ایران، گاز و سایر نیازهای سوختی خود را از این همسایه دریافت کند.  

وی با اشاره به اهمیت مسیرهای زمینی ایران برای پاکستان جهت تجارت با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین ترکیه، گفت: جایگاه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و ذخایر نفت و گاز آن باید اسلام‌آباد را به بهبود روابط میان دو کشور ترغیب کند.  

به گزارش روز جمعه آژانس خبری سیاست خارجی، «اسکندر احمد شاه» که هم اکنون به عنوان استاد روابط و حقوق بین الملل در دانشگاه مدیریت علوم لاهور (LUMS) فعالیت می‌کند، در مقاله‌ای با عنوان «تجارت با ایران» برای روزنامه پاکستانی «داون» نوشت: ایران و پاکستان دارای منافع مشترک فرهنگی، اجتماعی و ژئواستراتژیک هستند.